Vote for peace - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu Vote for peace - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu

Vote for peace

Door: kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

03 Maart 2013 | Kenia, Nairobi

Met nog minder dan een dag te gaan, maken de Kenianen zich op voor de verkiezingen van morgen. Al weken staat 4 maart 2013 bekend als de dag des oordeels. De dag dat de Kenianen kiezen voor vrede, in tegenstelling tot 5 jaar geleden….

Iedereen lijkt de tijd tot aan de grote dag op de voet te volgen. Gisteren nog krijgen wij bericht uit Nederland. De Keniaanse verkiezingen zijn in het nieuws. Ook wij leven toe naar deze dag. Al weken staan de kranten bol van politiek en speculeren zowel Kenianen als Expats of de onlusten, die plaatsvonden na de verkiezingen van 2007, zich zullen herhalen. Boeiend en interessant, maar ook onbegrijpelijk, spannend en onvoorspelbaar.

Morgen gaan de Kenianen voor het eerst naar de stembussen. 14 miljoen van de 40 miljoen Kenianen hebben zich geregistreerd om te stemmen. Waar je je hebt geregistreerd, moet je ook stemmen. Gevolg is dat velen dit weekend reizen naar hun ‘home town’. Morgen zullen er 66.000 stembussen geopend zijn. Dit betekent dat er ongeveer 5000 mensen moeten stemmen bij een stembus. De Kenianen brengen niet 1 stem uit, maar 6. Velen van de stemgerechtigden kunnen niet of nauwelijks lezen en dit kost tijd, veel tijd. Kans is dan ook groot dat niet alle stemgerechtigden hun stem kunnen uitbrengen voordat de stembussen gesloten worden.

Het stemmen gaat sowieso heel anders dan in Nederland; hier stemmen mensen voor hun stam. Met andere woorden; de grootste stam krijgt het meeste aantal stemmen en zo komt het dat de President tot nu toe nog altijd een Kikuyu is geweest. Ander gevolg; over politieke programma’s hoor je zelden iemand praten. Dat doet er eigenlijk ook niet toe. Het gaat erom dat je jouw stam naar de overwinning helpt, zo niet dan heb je een persoonlijke nederlaag geleden. De partij met 50% of meer stemmen levert de President. De verwachting voor 4 maart is dat geen van de kandidaten de meerderheid zal gaan behalen. Dus staat er een 2e ronde gepland op 11 april as, waar Kenianen mogen stemmen op de twee partijen die de meeste stemmen hebben opgehaald op 4 maart.

De afgelopen dagen wordt er nog druk “gerallyd”. De grote kandidaten spreken de mensen toe in Nairobi, in Uhuru Park (Uhuru Kenyatta, van de “Kikuyu’s”) en Nyayo stadium (Raila Odinga, van de “Luo’s”). De expats worden geadviseerd thuis te blijven.

Straten stromen vol met aanhangers van de twee grote partijen. De matatu drivers rijden door de stad met vlaggen en versieringen op hun bus voor TNA de partij van Uhuru Kenyatta. Logisch: de mogelijk president in spe heeft de matatu drivers beloofd de wet terug te draaien om matatu’s van de straat te laten verdwijnen.

Geruchten over het verbranden van ID’s (zodat mensen niet meer kunnen stemmen) en het afkopen van stemmen doen hardnekkig de ronde.

Kim krijgt als directeur van de Nederlandse School de functie van blokhoofd. Wanneer de Nederlanders uit Kenia moeten evacueren zal dat gebeuren vanuit de Nederlandse school (goede plek om een helicopter te laten landen) Tijdens een vergadering bij de ambassade wordt er gesproken over de veiligheid en de politieke situatie.

Wanneer de verkiezingen opnieuw leiden tot onrusten zal dat het land politiek en economisch behoorlijk kunnen schaden. De grote politieke leiders lijken zich daar niet mee bezig te houden. Zij hebben hun geld veilig gesteld, het zal een enorme terugslag zijn voor de overige 99% van de Kenianen.

Ruto & Uhuru in opspraak
De twee grootste partijen hebben allianties gesloten. Een alliantie is die van presidentskandidaat Raila Odinga; de andere presidentskandidaten Ruto/ Uhuru Kenyatta. Vooral het laatst genoemde duo is in opspraak omdat ze voor moeten komen bij het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag. Zelf zijn ze er stellig van overtuigd dat de zaak met de ICC hun kandidaatstelling niet in de weg staat. Ze zijn pas schuldig als het ook daadwerkelijk bewezen is, aldus de beide heren.

De 2e ronde (de “Run-off”) voor de verkiezingen staat gepland op 11 april. Het voorkomen van van Ruto en Uhuru in Den Haag is uitgesteld tot een nader te bepalen tijdstip.

Wanneer je vraagt naar onze opinie: zijn beide grote kanshebbers allebei boeven.

Sinds deze aankomende verkiezingen zijn er televisiedebatten, een belangrijke primeur voor de democratische staat, ‘Live’ op televisie. Het eerste debat ongeveer 3 weken geleden ging er beleefd aan toe, geen opruiende uitspraken en na afloop schudden ‘aartsrivalen’ elkaar de handen of gaven ze elkaar zelfs een stevige omhelzing. Een duidelijk signaal van politici; ‘als wij vrienden kunnen zijn, kan het volk dat ook’.

Afgelopen maandag was er opnieuw een debat. De 8 presidentskandidaten pakten elkaar flink aan op het gebied van corruptie, landje-pik en de grote verschillen tussen arm & rijk in Kenia.
Waarbij Odinga de mensen vroeg na te denken, “You do not ask a hyena to watch over your sheep” .

Waar de mensen voor zullen kiezen? De enige vrouw Karua of de charmante (maar relatief onbekende) Peter Kenneth (dat zou dan een ‘verloren stem’ zijn, want deze kandidaten gaan sowieso niet winnen), boef Uhuru of boef Odinga, wij hopen op een beslissing in de eerste ronde.

De afgelopen weken is er vooral opgeroepen tot vreedzame verkiezingen. Toch houden we rekening met een escalatie. Veel expats vertrekken uit het land, praten mensen over vluchtroutes, wordt de telefoonboom getest voor het geval van nood en bereidt de Nederlandse Ambassade zich voor op evacuatie van Nederlanders met als verzamelpunt de Nederlandse School….

Wij zelf hebben de afgelopen weken vooral gehamsterd. Blikken ham, gedroogde vis, pasta, rijst en luiers. De voorraadkast is vol, extra bezine is in huis en de gasfles is voor de zekerheid gewisseld ( ook al vertelde de meneer bij het bezinestation dat de fles nog meer dan half vol is)

Met iedere rustige dag, neemt het vertrouwen van de Kenianen toe op een vredige verkiezing. Ze bidden er in ieder geval iedere dag voor.

De komende dagen zullen wij vooral in en om ons huis te vinden zijn, waarbij we proberen het verloop van de verkiezingen zo goed mogelijk te volgen via de radio en televisie.

Spannende tijden dus!

Wij stemmen for peace….een beetje voor ons zelf, maar vooral voor de 40 miljoen Kenianen die het prachtige Kenia rijk is.

We houden jullie op de hoogte.

Liefs Alexander, Kim, Gijs, Naut en Siem

• 03 Maart 2013 - 17:57

Natascha:

Wij duimen voor rustige verkiezingen voor jullie en de 40 miljoen Kenianen. Jullie zijn in ieder geval goed voorbereid. Mooie foto serie van de mannen. Liefs, Natascha

• 03 Maart 2013 - 18:01

Gera:

Laat ik me dan maar bij die 40.000 Kenianen scharen, een kaarsje branden en bidden "for peace' m.b.t. de verkiezingen en in het klein: jullie veiligheid!

In de hoop, dat je het hoofd koel en het hart warm kunt houden.

Hartelijke groeten.

• 04 Maart 2013 - 09:08

Ilona:

Bedank voor jullie uitgebreide verslag en goed om te horen dat jullie goed zijn voorbereid. Vanmorgen startte het Nederlandse nieuws helaas toch wel met de eerste onrusten en doden bij de verkiezingen. Hopelijk blijft het verder rustig. Alle liefs voor jullie 'vredelievende' gezin, Ilona