Zo veel te doen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu Zo veel te doen - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu

Zo veel te doen

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

03 Juni 2014 | Kenia, Nairobi

Zoveel te doen.... Ik heb nog zoveel te doen!

Nog acht weken, oftewel nog 56 dagen en dan komt er aan onze prachtige, mooie, warme en intensieve tijd in Kenia een einde. Echt weten willen we het nog niet, maar zo langzaam aan slaat de stress ons lichtelijk om de oren.
Tijd om de waarheid onder ogen te zien en dus zijn we vooral heel erg druk met afronden, afscheid nemen, nieuwe werkplekken zoeken voor de mensen in en om ons huis, overdragen aan nieuwe collega’s, huizen , scholen, baan zoeken in Nederland. Verhuizer regelen, Cato onder brengen, afscheidsfeestjes organiseren en dan nog lijkt er een heleboel tijd over te blijven om volledig in paniek te raken.

Vooral Kim heeft daar last van en om niet helemaal van de stress te bezwijken, nemen we ook nog de tijd om als een soort familie struisvogel onze koppen lekker diep in het zand te steken en te genieten van al het moois en goeds dat Kenia ons nog steeds heeft te bieden.

Zo zijn we sinds ons laatste verslag in april twee weken naar Zuid-Afrika geweest. Een prachtig land...

In twee weken tijd zijn we van Johannesburg, waar we heel fijn een lang weekend hebben geborreld, bij gepraat en de kinderen gespeeld met oud Kenia vrienden, naar Cape stad gereisd. Een bezoek aan de tafelberg, Robben eiland, het two oceans aquarium , cams bay, de bo kaap, V&I waterfront stonden deze eerste dagen op het programma. Met ons eigen gehuurde autootje lekker crossen door de stad, heerlijk eten en lekkere wijn drinken.

Natuurlijk moest er wijn worden geproefd en dus rijden we vanuit Cape town door naar Stellenbosch en Franshhoek. In twee dagen doen we drie wijnhuizen en proeven Alexander en Kim heerlijke wijnen terwijl de kinderen zich vermaken in de prachtige omgeving.

Vanuit het wijngebied rijden we door naar Tsitsikama. Een deel van Zuid-Afrika waar vooral de natuur trekt en wij ons kunnen uitleven met veel wandelen, canopy voor Alexander en de grote mannen, meer wandelen, lekkere wijn, zwemmen en nog meer wandelen.

Na twee dagen is het tijd voor het strand en dus rijden we door naar Plettenburg. Tijd voor zon, zee, strand, verse vis en natuurlijk, we zitten niet voor niets in Zuid-Afrika, heerlijke wijnen.

De volgende stop is Knysna, gelegen aan een prachtige baai, verblijven we de twee dagen die we er hebben, voor het grootste deel binnen, in onze heel erg knusse bungalow. Buiten regent het namelijk pijpestelen en dat niet een uurtje maar gewoon de hele dag door. We vermaken ons door het kijken van DVD’tjes en wagen het een middag te gaan shoppen. Met drie grote, kleine mannen niet het meest briljante idee, maar ze doen het prima en dus trakteren we ons zelf aan het einde van de dag op verse vis en heerlijke wijnen.

In Simonstown doen we een rondje “Robbeneiland”. Met een speedboot stuiteren we ruim een uur over het water. De mannen genieten. We zien duizenden robben en op de terugweg pikken we ook nog eens een kleine kolonie dolfijnen mee.

Een wandeling naar Kaap de Goede Hoop mag niet ontbreken en dus gaan we nog een middag via rotsen, stijle wanden en houten loopbruggen richting de borden. Het meest Zuidelijke punt van Afrika, al is dat eigenlijk een ander punt....maar iedereeen neemt het voor lief dus besluiten wij dat ook maar te doen.

De pinguins op bouldersbeach hebben om de mannen een grote aantrekkingskracht. Ook wij vinden ze grappig en genieten van die kleine waggelende figuurtjes in hun deftige jassen.

Om de vakantie aan de West-Kaap goed af te sluiten lunchen we goed en uitgebreid bij het wijnhuis van Groot Constantia. Daar hoort natuurlijk een lekker wijntje bij....

Terug in Johannesburg worden we nogmaals mee genomen door onze lieve vrienden. We gaan naar Pretoria om daar op de ambassade een harinkje te happen en een Heineken te drinken. Het is Koningsdag en dat moet gevierd worden.

Terug in Nairobi slaat de stress onmiddelijk weer toe, nog maar een paar maanden en dan gaat het gebeuren. Vijf jaar Kenia, vijf jaar van ons leven waar we nieuwe en intense vriendschappen hebben opgebouwd, hebben gelachen, gefeest en gehuild. Het land waar Siem is geboren en de andere twee jongens hun jonge levensjaren hebben beleefd.
Nog maar eens die koppen in het zand....

Afgelopen weekend hadden we een lang weekend vrij, Jamhuri day! Tijd om erop uit te trekken. Omdat de ouders van een vriendje van Gijs een lang weekend naar de gorilla’s gaan, hebben wij er een vierde kind bij. Met z’n zessen vertrekken we zaterdagochtend in alle vroegte richting het vliegveld.

Nog geen drie uur later zitten we met onze voeten in het zand. We drinken een drankje, bedenken welke vis we vanavond willen eten en struinen over het strand.

Tiwi beach; witte stranden, zee sterren kolonie, verse vis, wuifende palmen en hoge golven. Het komt dicht in de buurt van een klein paradijs. Even laten we de boel de boel en lijkt de stress van de verhuizing van ons af te glijden.

Terwijl we er zitten besluiten we dat we de laatste weken in Kenia vooral moeten genieten. Het komt vast allemaal goed, zeggen we elke tien minuten tegen elkaar. Wetende dat we nog geen school hebben voor de kinderen en geen huis om in te wonen.

Om niet onder de stress te bezwijken, zoeken we nog een keer samen een vakantie uit. Half juli gaan we nog een keer een week naar de kust. Met pijn in ons hart nemen we op maandagavond afscheid. Wetende dat de stress ons iedere keer dat we nu terug komen harder in ons gezicht zal slaan.

Lieve mensen, het afscheid nemen doet pijn. Het neemt echter niet weg dat we ook uitkijken naar onze nieuwe avontuur. Na vijf jaar zal Nederland best weer spannend en wennen zijn....
De komende weken zullen we waarschijnlijk vooral heel druk zijn met het regelen van huis en school. Als dat eenmaal geregeld is, gaan we voorzichtig uitkijken naar 2 augustus.

Tot die tijd proberen we niet te bezwijken onder de stress, blijven we om de tien minuten roepen dat het allemaal goed komt en willen we jullie via deze weg vragen: Mocht je een huurhuis weten in Amsterdam Oost/Watergraafsmeer laat het ons weten...

Veel liefs Alexander, Kim, Gijs, Naut en Siem

• 03 Juni 2014 - 22:12

Natascha:

Wat een mooie avonturen en foto's weer. Dat ga ik ook missen. Heel veel kalmte toegewenst en nog meer genieten de laatste weken en dagen, liefs voor jullie allemaal.

• 04 Juni 2014 - 06:57

Dunja:

Geniet van jullie laatste momenten daar en je zult zien... Alles komt op zijn pootjes terecht! Succes!!!

• 04 Juni 2014 - 14:27

Hennie Franken:

wat prachtige foto s en wat hebben jullie weer veel gedaan.
    ga er maar heel erg van genieten nog ,de tijd gaat zeker snel.
    hopen dat jullie snel een huis vinden ,dat geeft toch beetje rust.

• 05 Juni 2014 - 11:09

Eline Oma Mama :

Liever allemaal wat heb ik genoten van jullie prachtige fotos om jaloers op te zyn dat ben ik niet echt hoor ik geef jullie groot gelijk om zo veel mogelijk te genieten en rustig tebb blijven het komt echt wel goed jullihebben. Wel voor Heteren vuren gestaan als ik nog iets voor jullie kan betekenen dan hoor ik dat g raag heel veel knuffels voor allemaal groetjes oma Eline

• 10 Juni 2014 - 21:04

Chantal:

Lieve Kim en Alex en de jongens, natuurlijk komt alles goed! Ben nog even door dit fantatische dagboek aan het neuzen geweest, wat een prachtige avonturen, schitterende foto's en stralende gezichten. Vijf jaar Kenia heeft jullie heel veel gebracht en zal voor altijd bij jullie blijven. Het nieuwe avontuur is nu Nederland en natuurlijk is dat ook wel weer spannend en wennen, maar jullie zullen met open armen ontvangen worden in Nederland! Heerlijk om jullie weer in de buurt te hebben! Heel veel succes met alle voorbereidingen en vooral nog heel veel genieten in Kenia! Liefs, Chantal

• 11 Juni 2014 - 21:38

Gera Berends-Huisjes:

Lieve mensen, ga door zoals je het beschrijft, het zal zich stapje voor stapje openbaren (al kun je ook niet helemaal zonder zelf dingen regelen). Deze vijf jaar die staan als een huis en zullen een goede basis vormen voor alles wat je in Nederland nog boven het hoofd hangt (in goede of minder goede zin).
    Ik sluit me graag aan bij hen die naar jullie uitzien, het wordt nog nummertje trekken!

Hartelijke groeten, ik duim mee.
    Gera

• 22 Juli 2014 - 15:47

Leen & Hannie:

Lieve familie, bij ingeving dacht ik eens even kijken hoe het in Nairobi is inmiddels. Nou, al binnenkort weer terug. ik sluit me helemaal aan bij alle woorden van Gera hierboven.
    5 jaar, moeilijk te realiseren en zoveel gebeurd. Vooral dat mijn broertje jullie niet meer opwacht!
    Hier is weinig veranderd.Leen is soms niet meer bij de les en ik probeer fris en fruitig te blijven, dan loopt alles hier thuis op rolletjes. Daarom was ik vorige week ook 5 dagen in Kent, even weg.
    Op bovenstaande mails komt steeds het woord genieten terug, dat konden jullie vast wel, gezien alle verhalen eerder. Tobben helpt niet.. Nog even doorgaan en blij zijn met alles. Maar ja, partir c'est mourir un peu. Het zal best moeilijk zijn. Ik wens jullie nog een paar mooie afscheids weken en een voorspoedige verhuizing.
    Liefs uit Deventer, Hannie