Celebrate good times come on… - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu Celebrate good times come on… - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu

Celebrate good times come on…

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

10 Januari 2013 | Kenia, Nairobi

Zo gingen we afgelopen december feestend het jaar uit en stappen we swingend in het jaar 2013.

Voor iedereen die we niet persoonlijk hebben gezien of gesproken:
Wij wensen jullie een zonnig gezond en stralend 2013!

We gaan een paar weken terug in de tijd. Terwijl het in Nederland ver onder het vriespunt is, genieten wij in Nairobi van prachtig zonnig en warm weer.
Gijs zijn verjaardag vieren wij dit jaar op 12 december, voor de Kenianen Jamhuri day, een nationale feestdag en dus vrije dag voor iedereen. Voor ons de verjaardag van onze oudste zoon die alweer 6 jaar wordt.

In de dagen ervoor wordt nog in allerijl de kerstboom opgetuigd, het huis in kerstsfeer gebracht, uitnodigingen geknipt en geplakt, spellen voorbereid en geduimd voor mooi weer.

Op de dag zelf, schijnt de zon volop en worden we maar liefst om 6.15 uur in de feeststemming gebracht door de jongere broer van het feestvarken in kwestie…

Wanneer Gijs zelf ook wakker is, gaan we naar de woonkamer, wordt er gezongen, de verjaardagskaarten gelezen ( dat kan hij tegenwoordig zelf), de cadeau’s uitgepakt en uitgerekend hoeveel minuten het nog gaat duren voor het ‘ waterfeest’ van start zal gaan.

Na wat heen en weer van optellen en aftrekken komen we tot de conclusie dat het nog zo’n 150 minuten duurt. Gelukkig komen de eerst kinderen op tijd ( lees te vroeg) en kan de pret om 10.30 uur beginnen.

De cadeau’s worden verstopt, waarna de jarige ze mag zoeken. We eten Piet piratentaart waarbij het glazuur van je tanden springt, spelen flessenvoetbal, ballonnentrefbal, happen naar vis en snoep, racen over de waterglijbaan en zitten ballonnen kapot in het zwembad.
De zon doet zijn werk. De kinderen zijn uitgelaten en hoe meer water, waterballonnen en zeepsop op de glijbaan hoe doller de kinderen.

Vanaf de zijlijn genieten wij mee! Gijs voelt zich ontzettend jarig en straalt van oor tot oor. Wanneer zijn vrienden dan ook nog eens zeggen dat dit wel het mooiste feest is dat ze ooit hebben meegemaakt stijgt hij boven zichzelf uit van vreugde.

Om de kinderen allemaal weer een beetje tot rust te laten komen, worden ze om half 3 uitgenodigd om naar de goochelshow te gaan kijken. Met een ijsje in de hand worden ze allemaal volledig in beslag genomen door de hocus pocus die ze wordt voorgeschoteld.
Tegen die tijd druppelen ook de ouders binnen voor een klein ‘grote’ mensen feest.
Op donderdag trakteert Gijs, om dicht bij het thema te blijven op 'krabben'. We eten zijn lievelingsmaaltijd en als klap op de vuurpijl heeft hij sinds deze dag ook nog eens twee wiebeltanden!

Op vrijdag gaan we direct over naar de orde van de dag. De kinderen moeten nog een week naar school. Ze moeten oefenen voor de kerstuitvoering en we treffen voorbereidingen voor het afscheid van, helaas weer, een aantal van onze goede vrienden.

Zaterdag vieren we feest, maar laten ook de nodige tranen. Leven in het buitenland is prachtig, maar het steeds opnieuw afscheid moeten nemen van mensen die je dierbaar zijn, doet steeds weer verdriet.

Gelukkig gaan we met een aantal van de vertrekkende vrienden nog een week naar Lamu en nemen we ook nog vrienden mee die blijven en vrienden die ondertussen al een jaar op een andere locatie wonen en werken.

Op vrijdag 21 december is het zover. Wanneer we om 12.00 uur het laatste Kwaheri ( tot ziens) hebben gezongen, springen we met z’n allen in de taxi en scheuren we naar Wilson airport.
Met twee prive vliegtuigen vliegen we met 10 volwassenen en 10 kinderen naar Lamu. Iedereen is door het dolle heen, de vliegtuigen zijn piepklein, maar dat mag de pret niet drukken.

Wat een prachtig land, Kenia!
Tijdens de vlucht zien we onder ons de wilde dieren op hun gemak grazen op het grasland van Nairobi national park, de bergen en het water met hier en daar een hut van gedroogd gras en koeienstront.

Lamu heet ons welkom met volop zon, een prachtige dhow die ons van het vaste land naar Shella brengt en de prachtige kleuren van het Afrikaanse landschap.

Ons huis is een plaatje, 1001 nacht is er niets bij…

Nog voor dat iedereen een beetje bekomen is van de vlucht, liggen de eerste kinderen al in het zwembad, op het dak!
We installeren ons in de verschillende vleugels van het huis, waarna we ons met z’n allen volledig overgeven aan de vakantie,op het dakterras naast het zwembad, drankje in de hand genietend van de voorstelling die de kinderen in no time in elkaar hebben gedraaid. Een prachtig begin van een fantastische week.

Vijf dagen lang doen we weinig meer dan genieten van elkaars gezelschap, zwemmen, zandkastelen bouwen, door Lamu town slenteren, wijn drinken en verse vise eten. Veel verse vis. Met kerst eten we maar liefst ( alleen met de volwassenen) 110 oesters en 8 kilo kreeft. We voelen ons uitermate bevoorrecht en verwend en realiseren ons maar weer eens hoe goed we het hebben.

De avonden vullen zich gemakkelijk met opnieuw een kerstshow van de kinderen, een ‘foute muziek uit de jaren 80’ quiz en het eindeloos spelen van hints!

Wat was de kater dan ook groot nadat we na terugkomst in Nairobi toch echt afscheid moesten nemen van onze lieve vrienden…
Gelukkig zijn de eerste afspraken voor het weerzien alweer gemaakt en dat maakt dat wij ons met een gerust hart kunnen richten op oud & nieuw.

Voor het eerst in haar leven, bakt Kim zelf oliebollen. Met een tip van een vriendin ( neem een recept met veel bier) wordt er met zorg een recept gekozen, de ingredienten bij elkaar verzamelt en kan het bakken beginnen. De eerste bollen blijven bleek en snotterig maar poging twee is succesvol en dus worden er in een paar uur tijd ruim 50 bollen gebakken.

Gijs blijft dit jaar op en geniet met volle teugen van het feest, de oliebollen en het vuurwerk. De kinderchampagne is leuk, maar niet te drinken… De volgende ochtend slaapt meneer tot 10 uur uit. Jammer dat beide kleine broers lief zich niets aantrekken van het feit dat wij pas om 03.00 uur in bed liggen. Het nieuwe jaar begint voor deze mannen dan ook gewoon om 6.30 uur…

Deze week zijn we weer gestart met werken terwijl de kinderen nog een week vakantie hebben, logeren met vrienden en genieten van hun vrije tijd.
De vakantie sluiten we met z’n vijven af in Amboseli, aankomend weekend om dan volgende week allemaal weer over te gaan tot de orde van de dag.

Liefs Alexander, Kim, Gijs, Naut en Siem

• 10 Januari 2013 - 19:58

Hennie Franken:

hoi allemaal,jullie ook nog de beste wensen voor 2013.
    wat een mooi verslag weer vanuit kenia.
    hier heeft het nog niet gevroren hoor.
    nog een hele fijne tijd daar en we wachten met spanning op weer een volgend verslag.
    groetjes hennie

• 11 Januari 2013 - 21:15

Femke :

Voor jullie ook de beste wensen!!
    En Gijs natuurlijk nog gefeliciteerd met zijn zesde verjaardag!
    Wat een verrukking, zo'n mooi huis aan het strand....

Prachtige foto's!

Liefs,
    Femke

En cliché.... maar wat worden ze groot!!