DRUK, DRUK, DRUK - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu DRUK, DRUK, DRUK - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu

DRUK, DRUK, DRUK

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

10 December 2012 | Kenia, Nairobi

Rennen,vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer door gaan. Wie kent het niet. We zijn allemaal DRUK, DRUK, DRUK en voor we het echt in de gaten hebben glipt de tijd tussen onze vingers door.

Nog 2 weken dan begint voor ons de kerstvakantie, lekker genieten van vrienden, de kerst, het strand en de kinderen, maar ook de tijd van weer afscheid nemen van goede vrienden, de verjaardag van Gijs, kinderfeesten, kersvieringen en afronden op het werk.

Ook wij zijn DRUK, DRUK, DRUK. Gelukkig blijft er altijd tijd over voor de leuke dingen in het leven.

Gijs heeft ondertussen zijn zwemdiploma A. Wilde het net voor de zomervakantie nog niet helemaal lukken, nu is hij er helemaal klaar voor. De weken voor het daadwerkelijke diploma zwemmen is hij er zelf al dagelijks mee bezig. “Kijk, mam dit is de rugcrawl. Naut, Kijk zo moet je duiken. Pap, kan Siem ook al onder water zwemmen? Welke kleren moet ik aan? Ziek of niet ziek, op maandag en donderdag moet Gijs naar school omdat dit de zwemdagen zijn. Regen of geen regen, Gijs wil het bad in omdat hij het vooral niet nog een keer wil laten gebeuren dat iemand tegen hem zegt dat zijn rugcrawl nog niet goed genoeg is! Gelukkig gaat het tijdens het afzwemmen prima. Gijs vindt het zelfs nodig om zijn iedere week terugkerende grap ‘en plein public’ uit te halen. De kinderen moeten allemaal 10 seconden op hun rug drijven als een zeester. Juf Jane telt tot tien. Alle andere zwemkandidaten komen overeind en naar de kant. Gijs blijft uitgebreid dobberen als ster in het water en doet alsof hij niets hoort omdat zijn oren onder water zijn. Hij zelf vindt het een geweldige grap en ook het publiek ziet de lol van zijn actie er wel van in. Na ongeveer drie kwartier in het water te hebben gelegen, krijgen alle zwemmers hun diploma.

En dan....

Ook hier wordt er vanaf half november dagelijks naar het Sinterklaas journaal gekeken. Pietje Verliefd, de kleine bootjes, het verdwenen Sinterklaasgeld… Gijs en Naut gaan er helemaal in op. Samen met vijf andere gezinnen kijken we de intocht. We bakken zelf pepernoten en wagen ons zelfs aan het bakken van schuimpjes.

Helaas is er dit jaar geen Sinterklaaswinkel op de Nederlandse school en dus moeten we zelf alternatieven bedenken om toch wat december lekkernijen in ons bezit te krijgen. Een vriend van Alexander wordt op het laatste moment voor vertrek nog een bericht gestuurd met de vraag of hij op Schiphol nog even wat voor ons kan regelen. Resultaat: 3 chocolade letters, een zak kruidnootjes en een pak gevulde speculaas. We bakken zelf om de paar dagen pepernoten en we vinden in één van de kleinere supermarkten nog een paar netjes, waarschijnlijk overgebleven van vorige jaren, chocolademunten. We doen het ervoor!

Sinterklaas komt ook dit jaar weer op de Nederlandse School. De zon schijnt, de sfeer is goed en de kroketten op voorraad. Alle kinderen mogen bij de Sint komen. Gijs en Naut bijten het spits af. De goede man weet zoals elk jaar veel over de jongens te vertellen. Wat zijn ze onder de indruk. Wanneer de goed heilig man ze vraagt om een liedje te zingen, pakken de twee , normaal gesproken stoere broers, elkaars hand vast. De Sint wordt niet aangekeken, maar zingen doen ze wel. Een aandoenlijk gezicht. Pa en ma zijn trots. DRUK, DRUK, DRUK is het ook voor Sinterklaas in Nairobi, maar liefst 121 kinderen mogen bij hem langs komen. Hij maakt een praatje met ieder kind terwijl de tent waarin de beste man verblijft met de minuut verder opwarmt. De overige 80 kinderen zijn te klein of juist te groot en mogen hun cadeautje ophalen bij de pakjes Piet. Dank je wel Sinterklaas, we komen volgend jaar graag weer.

Woensdagavond vieren we het thuis. Dit jaar heeft Piet ‘Simon’ de instructie beter begrepen en blijft hij na het bonzen op de deur niet meer staan tot de kinderen de deur hebben opengedaan.

Gelukkig is de goede Sint nu weer thuis in Spanje en kunnen wij ons voorbereiden op het volgende heugelijke feit, Gijs zijn verjaardag. Voordat we ons dit jaar daar echt over gaan buigen, gaan zowel Alexander als Kim nog een weekend weg.

Alexander vliegt op vrijdag met 8 mannen naar de kust. Nog maar een keer een afscheidsweekend, altijd een goed excuus.

Terwijl de mannen genieten van zon, zand, zee, drank en uitgaan en ontspannen, besluiten de vrouwen samen met de kinderen een weekend naar een huis in Naivasha te gaan. 6 vrouwen en 13 kinderen, een huis met 4 slaapkamers, veel matjes, luchtbedden en slaapzakken. Complete chaos, maar ook heel gezellig.

BBQ-en, pottenbakken, wandelen tussen de giraffen, zebra’s, gazelle’s en impala’s, spelletjes spelen, wijn en watergevechten in de tuin. De kinderen vermaken zich geweldig. Voor Kim is het ook gezellig, maar vooral ook vermoeiend. Zondagavond is iedereen bij thuiskomst dan ook helemaal gesloopt. We zijn toe aan vakantie, maar de komende 2 weken zijn DRUK, DRUK, DRUK.

Vanavond moet de kerstboom nog worden opgetuigd, de voorbereidingen van Gijs moeten worden besproken en uitgevoerd en er moet gewerkt worden.

Woensdag viert Gijs zijn verjaardag, donderdag wordt er getrakteerd.

December een maand van mooie, fijne en gezellige momenten…. We kijken er naar uit.

Liefs,

Kim, Alexander, Gijs, Naut en Siem

• 10 December 2012 - 21:16

Natascha:

Hallo allemaal,
    Geniet weer van het leuke verhaal en de mooie foto's.
    Liefs voor jullie 5-en, Natascha

• 10 December 2012 - 22:38

Bets En Wim:

Hallo allemaal,
    Vanmiddag heb ik je nog aan de telefoon gahad Kim, was erg leuk ,nu kijk ik de prachtige foto's op de mail waar ik toevallig bij uit kom. Het is nog genieten met de jongens dat kun je wel zien. Ze hoeven daar zwarte piet niet te sminken !! Fijn dat Gijs z'n zwem diploma heeft ,en alvast gefeliciteerd voor z'n verjaardag van de week. We zijn nu weer helemaal bij, want vanmiddag heb ik ook de kinderen van Chan-Thal gezien op de verjaardag van Ben.
    Lieve groetjes, Bets.

• 11 December 2012 - 10:04

Bart:

Wat weer een leuk verhaal, met alle belevenissen. Ook leuk om te zien hoe Sinterklaas ook in de zon goed uitkomt, lekker in een tent op t gras; heel anders dan in NL! Alvast een mooie verjaardag van Gijs morgen, wordt 6 al weer?!
    Groet, Bart

• 11 December 2012 - 14:11

Birgitta:

Super leuk, die fotoś!! Wat is Siem al groot! en goed hoor van Gijs, zijn diploma! Geniet van de gezelligheid de komende weken. Liefs, b