Drie werf hoeZee voor koningin Bee….. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu Drie werf hoeZee voor koningin Bee….. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu

Drie werf hoeZee voor koningin Bee…..

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

02 Mei 2010 | Kenia, Nairobi

Holland in Kenia en Kenia op de Nederlandse school, deze week was er één van feesten en partijen en hoewel jullie vast weten dat wij niet vies zijn van een feestje meer of minder merken we dat we geen twintig meer zijn en niet meer weg komen met feesten tot in de kleine uurtjes om vervolgens weer zonder enige huidplooien glad te moeten trekken door te kunnen naar het volgende feestje.

Donderavond komt Alexander terug van een midweek Uganda, terwijl Kim druk bezig is met het plakken en knippen van de Keniaanse vlaggetjes voor de juffendag van vrijdag, thema; Afrika.

Vrijdagochtend worden de kleine mannen en Kim met enige hulp in Afrikaanse outfits gehesen en slepen we 15 kilo fruit, Elisabeth en tassen vol cadeautjes mee richting school. De dag begint niet geweldig, de regen komt met bakken uit de hemel, maar na regen komt zonneschijn..

We stellen de plannen wat bij, gooien de Afrikaanse estafette uit het programma, dansen Afrikaans, schilderen Masai en krijgen Jambe lessen. Om twaalf uur zijn alle kinderen, inclusief leerkrachten helemaal afgedraaid en gaan we naar huis voor een snelle lunch en douche om direct daarna onze weg te vervolgen richting de residentie van de ambassadrice, waar we zijn uitgenodigd met de hele Nederlandse enclave een borrel te komen drinken op de verjaardag van onze koningin Bea.

Onderweg pikken we eerst wat vrienden op. Na een tijdje Kenia beginnen wij ons aan te passen aan de Keniaanse tijden en dus rijden we in plaats van half 5, de start van de borrel, rond half 6 de parkeerplaats van de residentie op. Druk pratend en midden in de speech van de ambassadrice lopen we de tuin binnen, monden dicht tot het officiële gedeelte voorbij is waarna we ons te buiten mogen gaan aan de haring, bitterballen en mini frikadellen die iedere vijf minuten op grote schalen worden rondgebracht. Zoals het echte Nederlanders betaamt wordt het bedienend personeel omgekocht voor een paar honderd shilling om met de volgende lading bitterbalen linea recta onze kant op te komen en voor nog eens honderd shilling extra met deze lading bitterballen bij ons te blijven staan tot de schaal leeg is en ja, het werkt.

Om een uur of negen sluit de bar dus tijd om door te gaan naar de after party in Tamambo. Met z’n achten glijden we comfortabel in onze nieuwe auto en rijdt Bernard ons naar de andere kant van de stad waar we nog met half de Nederlandse enclave woonachtig in Nairobi en omstreken doorfeesten tot in de kleine uurtjes.

Zaterdagochtend om zes uur worden we pijnlijk geconfronteerd met het feit geen twintig meer te zijn en kost het ons ongeveer een uur om alle huidplooien een beetje op zijn plaats te krijgen, doen we snel wat boodschappen en rijden we na het opsnorren van onze oranje outfits richting school waar vanaf twaalf uur ‘Vondelpark in Nairobi’ los zal barsten.

Gijs heeft zijn stempelkaart voor de oranje spelen al in de voorverkoop bemachtigd en ook de bonnen voor de versnaperingen zijn in ons bezit. Het hele veld kleurt oranje. We zingen het Wilhelmus, hengelen vissen, grabbelen, knutselen en struinen de kraampjes af op zoek naar leuke spullen. Gijs en Naut hebben beide 100 shilling te besteden waarvan ze beide 5 KSH gebruiken om de hele dag te mogen klimmen, klauteren en glijden op het klimrek van de zusjes Lina en Marie. Verder laat Gijs zich schminken en koopt hij een giraffe met baby en zebra terwijl Naut zijn kostbare centen uitgeeft aan een brandweerwagen met sirene en een pakje appelsap.

Na anderhalf uur begint het geheel volgens verwachting, heel Keniaans, dus heel serieus te hozen. In no time staat het hele veld blank en verplaatst iedereen zich naar de eet/ dranktent en de Karaoke disco show. Gijs en Naut gaan samen met vele andere los in de disco.
Gelukkig komt in Kenia na regen altijd zonneschijn en dus begint na een half uur geheel volgens verwachting de zon weer te schijnen, worden de festiviteiten weer opgepakt en is er geheel onverwacht een geweldige attractie bijgekomen. Iedereen loopt op blote voeten, biertje of oranje bitter in de hand terwijl de kinderen spontaan de ontstane modderbaden induiken waarna ze door lopen naar de zeephelling om er af te glijden, schoon te spoelen en hun ronde weer vervolgen naar de modderbaden.

Om vier uur eindigt deze geweldige Koninginnedag. We bestellen pizza’s, schrobben ons schoon en liggen allemaal voor half negen in ons bed.

Drie werf hoezee voor koningin Bee, we hadden deze dag hier in Nairobi niet willen missen.

Een oranje groet, Alexander, Kim, Gijs en Naut

• 02 Mei 2010 - 19:34

Eline:

Wat een geweldig feest.
    Ik zie het allemaal voor me.Hoe was de haring?
    Echt hqllandse versnaperingen .Hier is ook alles verregend.En het is erg koud hier.veel liefs van ons Arnold en Eline

• 02 Mei 2010 - 19:34

Eline:

Wat een geweldig feest.
    Ik zie het allemaal voor me.Hoe was de haring?

• 03 Mei 2010 - 07:52

Natascha:

Blijkbaar voel je je meer Hollander in Kenia dan in Holland! Leuk al dat Oranje en de typische Nederlandse spellen (zelfs in de typerende regen) en versnaperingen. Ook jullie zien er prachtig oranje uit!
    Liefs Natascha

• 03 Mei 2010 - 13:48

Leen & Hannie:

wat leuk al die oranjefot's en te lezen over Bea dag in Kenia.
    Hier was ook regen, maar zonneschijn ontbrak. Ik kocht beertje Piepeloentje op de kleedjesmarkt voor mijn oppaskindje. Geen kleinkinderen , maar nu wel aanleunoma!Warme groet van huis tot huis.