Europeanen hebben een horloge, Kenianen hebben... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu Europeanen hebben een horloge, Kenianen hebben... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu

Europeanen hebben een horloge, Kenianen hebben...

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

25 April 2010 | Kenia, Nairobi

...de tijd

Alweer een week voorbij gevlogen… en voor we het wisten hadden we Arnold en Eline gistermorgen in het vliegtuig terug naar Nederland gesouffleerd.

Lieve mama, papa, oma, opa, Eline en Arnold wat was het een heerlijke tijd en wat hebben we genoten van jullie aanwezigheid in ons leven hier in Kenia. Telkens als we afscheid nemen van visite, voelt het een beetje kaal zo met z’n vieren, maar ook deze keer gebruiken we de komende twaalf dagen om ons op te maken voor de komst van alweer visite…...

Maandag en dinsdag zitten Arnold en Eline nog in Naivasha waar ze volgens de reactie van opa Arnold op de site een heleboel nijlpaarden en….. flamingo’s zien!

Vreemd denken wij nog flamingo’s zitten graag in zout water en uuuh Lake Naivasha heeft toch zoet water. Wanneer we hem er bij thuiskomst op aanspreken is het eerst nog even moeilijk tot hem doordringen, “Nee dat stond niet op de site, Pelikanen, dat waren het, overigens wel een heleboel”. Gelukkig zijn dit soort zaken gemakkelijk na te trekken en omdat opa bang is voor een correctie door schoondochter lief, besluit hij voortijdig in te grijpen en zelf een reactie op de site te plaatsen met dat de flamingo’s geen flamingo’s waren maar pelikanen…. Vooruit dan maar weer, het is niet voor niets een van Schie, dus we zullen hem er verder niet over aanspreken.

Dinsdagavond bakken we een appeltaart, knutselen we cadeaus en versieren we de kamer om woensdagochtend half zes, Ja, ja de mannen van Schie kunnen met recht vroege vogels worden genoemd ( en dan hebben we het niet specifiek over flamingo’s dan wel pelikanen), al lang zal hij levend de kamer van opa Arnold binnen te vallen en hem te trakteren op een appeltaart met kaarsen. De hele dag jarig dat wel!

Donderdag doen opa en oma nog een rondje kapper en vrijdag bezoeken we Jukumu. De kinderen zijn vrij in verband met het einde van een trimester en dus nemen Carol en haar team deze gelegenheid aan om de boel te schilderen, op te knappen en de kinderen die vorig jaar zijn ´afgestudeerd´ bij Jukumu en nu op een staatschool zitten, extra lessen te geven zodat ze na de vakantie weer een beetje van de achterstand hebben ingehaald wat ze het afgelopen half jaar in de overvolle staatsklassen (80 kinderen in een lokaal) hebben opgelopen. Mooi, maar ook pijnlijk tegelijk.

En dan is het zaterdag en zijn we om half acht klaar om het weekend in te vullen zonder visite. Na negen maanden Nairobi besluiten we deze ochtend te gebruiken om een stukje cultuur op te snuiven en togen we richting National museum, wat onderdak schijnt te bieden aan een van de belangrijkste zoologische collecties ter wereld. Daarnaast is het een belangrijk centrum voor onderzoek naar de evolutie van de mens en is er ruimte voor kunst en foto exposities. Gijs en Naut zijn al enthousiast bij het zien van de enorme dinosaurus bij de ingang.
Vol overgave storten ze zich beide in het fenomeen dat museum heet, ze rennen blootsvoets door de verschillende zalen, maken de bijpassende geluiden bij opgezette dieren in de Hall of Animals en lopen rond als apen (in beeld en geluid) in de zaal waar de evolutie van de mens wordt tentoongesteld. Wanneer we langs een maquette van het museum komen, wordt deze door Gijs grondig bestudeerd. Ietwat beteuterd, hij lijkt het antwoord al ontdekt te hebben op de maquette, stelt hij de vraag, “waar is het zwembad?”

Gelukkig is er nog veel meer te beleven en is Gijs snel over zijn teleurstelling heen. Het toppunt van plezier geeft het kunstwerk in één van de kunstzalen wat lijkt op een doolhof, waar door heen gedoold wordt tot ze om vallen van de slaap. Al met al, voor groot en klein een geslaagd museumbezoek.

Zondag hebben we samen met een flinke club Nederlanders (11 volwassenen en 15 kinderen) een geweldige dag waarbij er Italiaans gekookt wordt voor de volwassenen. Van verse ravioli met konijn, rund en kip, tot pizza’s voor de kinderen, van ossabuco tot tiramisu van popcorn tot risotto. De dames leven zich, onder het genot van een goede voorraad rosé uit in de keuken terwijl de mannen in de tuin, onder het genot van een goede voorraad koud bier, elkaar en de kinderen vermaken.

Iedereen neemt de tijd, het hebben van de tijd nemen we over van de Kenianen

De middag verloopt zonder noemenswaardige incidenten, Gijs doet een koprol van de glijbaan, er vloeien hier en daar wat tranen omdat er aan haren wordt getrokken op de trampoline, er zijn wat natte broeken bij een aantal van de kinderen die allang zindelijk waren en het hele huis is compleet uitgeleefd, maar zowel de mannen als de kinderen hebben een fantastische tijd.

Het eten smaakt heerlijk, om half zeven wordt iedereen slapend of wel half slapend de auto ingedragen en eindigen we alweer een heerlijke week in Nairobi, waar we ons, al uitbuikend, meer dan gelukkig prijzen met de gezellige en fijne mensen om ons heen…

Liefs Alexander, Kim, Gijs en Naut

• 25 April 2010 - 19:31

Arnold Van Schie:

Wat was het een heerlijke vakantie !! Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie gastvrijheid. Speciaal voor Kim: er is nog hoop, je man en je zoons heten "van Schie", misschien krijg jij ook nog eens die kans.

• 26 April 2010 - 16:48

Lotje:

zeg, doen jullie niet teveel leuke dingen daar, straks komen jullie nooit meer terug ;0)