Zoals het klokje thuis tikt…. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu Zoals het klokje thuis tikt…. - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu

Zoals het klokje thuis tikt….

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

28 Augustus 2012 | Kenia, Nairobi

Eind augustus…. waar blijft de tijd?

Opstarten na een heerlijke vakantie is niet iets wat wij zomaar tussen neus en lippen doen, het valt niet mee en dus kost het ons een aantal weken om op gang te komen, de routines te pakken te krijgen en het gezin weer te laten mee rijden in de doordenderende trein.

Het laatste bericht is gedateerd op 11 juni, ruim 2 maanden geleden, een hoop te vertellen, maar waar moeten we beginnen. We houden het deze keer dus maar liever kort en laten de foto’s spreken.

Op 2 juli stappen Kim, Gijs, Naut en Siem het vliegtuig in. Een behoorlijke uitdaging, maar aan de andere kant, wat kan ons gebeuren? De weg kwijt raken in een vliegtuig is lastig, hetzelfde geldt voor het kwijtraken van een kind. De kans is vrij groot dat we onze medepassagiers na deze vlucht nooit meer zullen tegenkomen.. In het ergste geval schreeuwen de kinderen negen uur aan een stuk en hebben onze medepassagiers, die we na deze vlucht waarschijnlijk nooit meer zullen zien, een enorme hekel aan ons.

Met dat in gedachte kunnen we deze reis wel aan. Op een verdwenen bakje chocolademousse in het vak van de voorstoel, een poepbroek van één de grotere kinderen, 540 keer de vraag: “Wanneer zijn we er?” en hier en daar wat rondvliegend eten, is het een zeer voorspoedige vlucht. Bij het uitstappen, geen kwade gezichten van medepassagiers, wat hen betreft mogen we vaker mee!

Onze vakantie in Nederland is heerlijk, een aaneenschakeling, zes weken lang, van leuke dingen doen: vrienden zien, uit eten, naar het strand, banjeren door de modder ( wat was het een snertweer drie weken lang!) logeren bij vriendjes, opa en oma, naar de efteling, het bakkersmuseum, sprookjeswonderland, nog maar eens uit eten, de parade, BBQ-en, de voor première de uitvinders in Afrika, naar de camping en zo kunnen we nog wel even door gaan.

Een van de hoogtepunten is toch wel de 1e verjaardag van onze kleinste grote man Siem. Op 21 juli, viert hij samen met allebei de opa’s en oma’s, neefjes en nichten en natuurlijk niet te vergeten zijn twee grote broers zijn eerste verjaardag. Op de camping. De avond ervoor wordt er druk gewerkt aan het versieren van de caravan. Een feesthoed wordt op alternatieve wijze in elkaar geknutseld en ook de cadeaus worden voorzien van een alternatief inpak papiertje.

Voor deze heugelijke aangelegenheid besluit het Nederlandse weer een handje mee te helpen en dus schijnt de zon de hele dag uitbundig.

Wat voelt onze kleine grote man zich jarig. Beide handen, lijf en leden verdwijnen in zijn geheel in de verjaardagstaart. Het uitpakken van de cadeaus lijkt hij ook al eerder te hebben gedaan. Vol trots, zit Siem de hele dag als stralend middelpunt voor de caravan! Wat zijn wij trots (op) en gelukkig met deze boevenbaas!

En dan komt er na een week of vijf het moment dat we ons realiseren dat we weer bijna terug gaan naar huis. Tassen worden ingepakt, uitgepakt, herpakt en weer uitgepakt. Alle spullen moeten mee… Je zou zeggen dat kan toch niet zo’n probleem zijn.

9 stuks bagage van 23 kilo, s stuk bagage van 10 kilo voor Siem, een golfset ( mag als extra bagage mee als je golfmember bent bij de KLM
(dank voor de tip)) en dan nog 5 stuks handbagage..

Toch lijkt het even lastig, past alles erin of moeten we het opblaaszwembad in Nederland laten? Kan er nog een stuk kaas bij of zullen we het de komende 8 maanden moeten doen met de in Nairobi verkrijgbare plastic variant? Hadden die extra paar laarsjes er nog wel bij gekund of toch goed dat ze niet gekocht zijn?

Uiteindelijk lukt het … en zijn we ervan overtuigd dat we alles bij ons hebben.

Aangekomen in Nairobi tikt het klokje toch echt zoals het thuis tikt…
Een dag van uitpakken, uitpakken en uitpakken, wat hebben we een hoop spullen mee gesleept. Om 23.00 uur ligt het grootste deel van de familie in bed. Mijmerend over de heerlijke tijd in NL wanneer er plotseling een gedachte in Kim haar hoofd schiet, “Waar is de koffer met spullen voor school gebleven?”

Na een zoektocht van een uur, moeten we de conclusie trekken dat we de koffer met de boeken van de nieuwe methode voor taal op onze logeeradres in Nederland hebben achtergelaten. Daarnaast weten we nu ook dat we naast de bovengenoemde koffer met boeken de muurstickers, een aantal spellen voor de kinderen en de paardrijcap van Gijs zijn vergeten.

Ook snappen we nu waarom het zwembad en de kaas nog gemakkelijk in de koffer konden . Gelukkig hebben we nog vrienden die in Nairobi wonen, maar nog in Nederland zijn als we tot bovenstaande ontdekking komen. Een week later zijn ook deze spullen op het juiste adres en kunnen we van start.

Gijs en Naut zijn ondertussen alweer 1,5 weken naar school. Gijs zit in groep 3 en zit de hele dag te glimmen achter zijn tafel. Stabilo ( soort vulpen) in de aanslag en maar woorden maken met de letters in zijn klik-klak boek. Iedere avond moet er gelezen worden.

Sinds hij in groep 3 zit, denkt hij ook serieus na over de problemen in de wereld: “Er zijn ook regels voor de wereld hè mama? En voor de klas en voor het eten en voor de school en voor mensen en voor dieren”. Zuchtend laat hij zich achterover vallen op de bank, “Wat zijn er eigenlijk veel regels zeg!”

Naut zit in groep 1 en heeft zijn eerste standjes al te pakken. Al rollebollend, stoeiend en geitend zit hij samen met zijn vriend Olivier in de kring. Vandaag moest hij na de derde waarschuwing zich even omdraaien in de kring. Of het veel effect heeft valt wat ons betreft te betwijfelen, “De juf zegt: dat geeft helemaal niks en ik vind het eigenlijk ook niet zo erg!”

Siem gaat dan nog wel niet naar school, stoer is hij zeker. De hele dag loopt hij door de tuin. Kraaiend graait hij naar de staart van Cato, die hij “GOGO” noemt. Cato weet ondertussen niet goed meer waar ze zich moet verstoppen voor onze kleine ongeleide projectiel.

De hele school opent dit jaar met het thema Olympische spelen. Alle kinderen worden geacht als oude Grieken naar school te komen. Getogen in ontbloot bovenlijf, witte lakens en sandalen gaan de mannen naar school. Een mooi begin van het nieuwe schooljaar….

Op naar de eerste vakantie.

Liefs Alexander, Kim, Gijs, Naut en Siem

• 28 Augustus 2012 - 23:06

Marion:

Altijd leuk om de verhalen van jullie te lezen, helemaal na jullie tijd in Nederland. Super dat ik jullie heb gezien. De zebra doet t onwijs goed, pronkt voorlopig in de huiskamer! Gijs ook al bij t woord 'aan'? Groep 3 is t ook voor mij helemaal. Wat een trotse, enthousiaste kinderen! Dikke knuffel voor alle 4!

• 29 Augustus 2012 - 15:24

Lotje:

Goed om te lezen dat jullie weer gesetteld zijn na jullie vakantie. Leuk om jullie ervaringen weer te lezen en sprekende foto's te bekijken. Maar het leukste was toch wel om jullie weer even gezien te hebben.
    Liefs Lotje

• 30 Augustus 2012 - 14:56

Bart:

Leuk weer al jullie belevenissen te lezen en zien op de foto's; dat klinkt inderdaad als 6 heerlijke weken!! In Regio Amsterdam beginnen de basisscholen a.s. maandag (pas) weer maar ook wij bewegen ons al richting weer wat meer ritme zodat maandag de overgang niet te groot is. Groet, Bart

• 30 Augustus 2012 - 15:57

Hennie Franken:

hoi kim wat een belevenis was het weer he.6 weken in nederland,mooie tijd voor de opa s en oma s
    om met de kleintjes te spelen.
    nu weer lekker alles weer zijn gangetje zo in kenia.
    leuke foto s erbij en wat worden ze groot he.
    mis de krullen van gijs.
    groetjes van hennie voor allemaal

• 01 September 2012 - 20:38

Leen & Hannie:

Heel leuk weer eens wat van jullie te lezen en al die foto's te zien! Vooral alle drie op de fiets, dat hoort echt bij ons land. Ik snap best dat het wennen even duurde na 6 weken hier.
    From deventer with love voor alle vijf!

• 10 September 2012 - 11:20

Femke:

Hé Kimmie,

Weer een prachtig verhaal. En prachtige smoeltjes op de foto...
    Nog gefeliciteerd met de verjaardag van Siem..!
    En dat ene shirtje ken ik... "small but intelligent" hihi..

Veel plezier daar!
    Liefs,