Er is er één jarig… - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu Er is er één jarig… - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu

Er is er één jarig…

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

14 September 2010 | Kenia, Nairobi

De afgelopen week stond in het teken van de verjaardag van onze kleine grote man. Al weken is hij er mee bezig, Gijs trouwens ook. Samen gingen ze na wie er als eerste jarig was, “Ikke”was steevast het antwoord van de kleine grote man, wie dan, wie dan en wie dan. Gijs heeft al weken enige moeite om deze volgorde (waarin hij de laatste in rij is) te accepteren, wat zorgt voor de nodige discussies op de achterbank van de auto, in bad, op de bank en in bed. Wat dat betreft kunnen we nu weer rustig ademhalen. Naut zijn verjaardag is geweest en dat verandert het totale perspectief. Niet Gijs maar Naut is nu de laatste in rij en zal deze niet benijdenswaardige positie over drie dagen doorgeven aan Kim die de laatste plaats in de rij dan vervolgens acht dagen later weer kan doorgeven aan Alexander, zo snel kan het gaan….

Al weken oefenen we op de vraag hoe oud de kleine grote man dan wel niet gaat worden. Steevast is het antwoord, “vier” als iemand hem dan corrigeert met “twee”, wordt de kleine grote man nijdig en gilt hij, “Nee, vier”. Het is ons dan ook niet gelukt dit uit het hoofd van Naut te praten en besloten daarom op zijn taart vier brandende kaarsjes te plaatsen. De blik van Naut na het tellen van de kaarsjes sprak boekdelen, “Zei het toch, VIER!”

Woensdagavond kregen we visite uit Nederland, Klaas. Vrijdag was er een voorlopige Public Holiday afgekondigd in verband met het einde van de Ramadan en deze gegevens samen was voor ons voldoende om er weer eens op uit te trekken.

Voor vertrek viert Naut donderdag nog zijn verjaardag op school, worden er op woensdagavond na aankomst van Klaas, onder het genot van een glaasje wijn en een door Klaas uit Nederland meegenomen zak paprika ribbel chips, aan de lopende band traktaties in elkaar geknutseld en geniet Naut vol trots van het feest dat ter ere van hem gevierd wordt op school.

Uiteindelijk blijkt de maan op donderdagavond toch niet de juiste stand te hebben om de Ramadan af te laten lopen en werd de Public Holiday een dag uitgesteld. Tanzania liet de vrijdag wel een vrije dag zijn, Uganda ook, maar Kenia besluit de boel terug te draaien en dus heeft Alexander geen vrije dag, maar neemt hij er één en gaan we vrijdag in alle vroegte op weg naar Nakuru.

We hebben prachtig weer en leuk gezelschap, de dieren hebben besloten zich goed te laten zien zodat we aan het einde van de middag met een heerlijk gevoel terug rijden naar ons slaapadres voor de rest van het weekend. Malu farm. Daar treffen we na het diner de nodige voorbereidingen voor de grote dag van morgen. Slingers worden opgehangen en alle aanwezigen worden ingezet bij het opblazen van de ballonnen. De volgende ochtend is de kleine man opnieuw blij verrast bij het horen van de klanken van “er is er één jarig”, en na het zien van de cadeautjes.

Het verblijven op een farm zorgt voor een aantal vroege attracties en dus staan we na het uitpakken van de cadeaus voor dag en dauw tussen de boerderijdieren. Er moeten kippen, ganzen en kalkoenen worden gevoerd, koeien worden gemolken, lammetjes worden geaaid, veulens worden besnuffeld en ezels worden gereden. Gijs en Naut genieten van elke minuut en wij natuurlijk ook.

Helaas wordt Naut op zijn grote dag een aantal keer onaangenaam verrast, de huispoes zet haar nagels in zijn vel en na het zwemmen in het natuurlijke zwembad heeft hij al souvenir een bloedzuiger in zijn bil. Gelukkig valt de schade mee, geniet hij de hele dag met volle teugen van alles wat hoort bij het fenomeen jarig zijn zodat wij denken dat hij voorlopig wel kan teren op de herinneringen en het nog even zal duren voordat er een nieuwe discussie losbarst op de achterbank van de auto, in bad, op de bank en in bed omdat Naut moeite heeft om de volgorde (waarin hij niet meer de eerste in de rij is) te accepteren.

Kim, Gijs en Naut zijn gisteren terug gekomen in Nairobi terwijl Klaas en Alexander waren achtergebleven in Naivasha om Mount Longonot te bedwingen, nog meer dieren te spotten en te mountainbiken in Hell’s gate parkss.

Lieve groeten, Alexander, Kim, Gijs, Naut en Klaas.

• 14 September 2010 - 09:52

Rachel:

Wat een feestelijke foto's! Nog van harte profiat! Op naar het volgende feestje hihi!

Liefs Rachel

• 14 September 2010 - 13:07

Femke:

Lieve Naut,

Van harte gefeliciteerd met je tweede verjaardag!!

Dat is vast een hele leuke dag geweest, aan de foto's te zien!!

Liefs,
    Femke

• 14 September 2010 - 18:52

Bert En Jacq:

Hoi Naut,

Je bent echt een grote vent geworden! Van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Groetjes,
    Bert en Jacqueline, Niek en Ilse

• 14 September 2010 - 19:44

Bets En Wim:

Lieve allemaal
    Eerst natuurlijk voor de kleine grote man Naut de felicitaties. Voor morgen, Kim van harte gefeliciteerd!!
    Wij wensen jullie een hele fijne dag.
    Een dikke knuffel voor allemaal.

• 15 September 2010 - 05:53

Marion:

Lieve Kimmie,
    Van harte gefeliciteerd met je 37e verjaardag!!! Ik hoop dat je een heerlijke dag hebt vandaag en dat jij ook zo'n mooie muts hebt gekregen!
    Liefs en dikke knuffel

• 24 September 2010 - 11:36

Marion:

En toen was er nog 1 jarig, één dag te laat helaas, maar alsnog gefeliciteerd Alexander met je verjaardag!!!! En zo staat Gijs op de eerste plek om jarig te zijn. Hiep hiep hoera!!!