Soms regent het, soms schijnt de zon! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu Soms regent het, soms schijnt de zon! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu

Soms regent het, soms schijnt de zon!

Door: Arnold

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

05 April 2010 | Kenia, Nairobi

Lectori Salutem, deze week een gastreporter. Op verzoek van mijn schoondochter Kim (ze wil ook eens een weekje vrij), krijgt U ons weekjournaal uit Kenia. Mijn eerste indrukken: wat wonen ze mooi en Nairobi is een groene stad met veel bomen en parken, waar je pas aan de buitenrand de grote armoedige sloppenwijken tegenkomt.
Na regen komt altijd zonneschijn en tot nu toe regent het bijna alleen ’s nachts. Als oma en opa is het natuurlijk bovenal een feest weer bij Gijs en Naut te zijn. Het zijn zulke heerlijke jongetjes, waarmee we maandagmiddag naar Amani ya juu gingen, een fijne buitenspeelplaats. ’s Morgens ben ik met Kim mee gaan helpen met zwemmen van Gijs op de Nederlandse school.

Dinsdagmiddag reed Bernard ons naar de Masai markt op het parkeerdak van het mooie winkelcentrum Westgate. Woensdag rijd Bernard ons met Gijs naar Lake Navaisha met de prachtige Sopa Lodge, om daar na de lunch te gaan zwemmen en bootje te varen op het meer om de nijlpaarden te zien. Prachtig weer, tot het einde van de lunch, toen de regen met bakken uit de lucht kwam, zelfs grote hagelstenen. Ja, soms regent het, soms schijnt de zon, maar na regen komt altijd zonneschijn! Toen het bijna droog was zijn we naar de auto gevlucht en reed Bernard ons via een andere route weer naar huis. Nu hebben we het plan om in onze laatste week een paar dagen naar de Sopa lodge Lake Navaisha te gaan om zeker te zijn van de hippo’s.

Donderdagmorgen was het kinderpaasfeest op de Nederlandse school, wat Kim mee georganiseerd had. Maar: soms regent het, soms schijnt de zon, en nu ging het net verkeerd! Alle leuke buitenspelen werden afgelast en opa mocht in de klas van Gijs meehelpen met eieren zoeken, eiersalade maken en het bezoek van de paashaas mee vieren.

Vrijdagmorgen om 7.00 uur begon het grote Paasweekend en kwam de safarichauffeur ons ophalen voor een autorit van bijna zes uur naar de Samburu Simba Lodge in Noord Kenia. Beide kinderstoeltjes goed gemonteerd, alle koffers en de buggy achterin en met blijde kinderen naar Samburu. Ondanks maar één stop en twee kleine plaspauzes voor Gijs, hebben de kinderen en oma zich heel goed gehouden. Bij aankomst bleken we twee prachtige kamers in een lodge naast elkaar te hebben, met een binnendeur, zodat de boys lekker naar oma en opa konden komen. Het Paasweekend kort samengevat : zes prachtige safari’s, alle mogelijke dieren gezien, behalve het luipaard, die had zich goed verstopt. Nieuw voor ons waren de grevy-zebra(met hele dunne strepen), de orix, de grand gazelle, dik-diks,giraffe impala’s en de secretary bird.

Verder ook heerlijk gezwommen, gegeten en gedronken, hoewel ook hier : soms schijnt de zon en soms regent het. Gelukkig is vanaf Kerstmis al de regentijd begonnen. Heel Kenia is weer groen en al het vee onderweg ziet er goed uit.

We hebben zowel op de heen- als de terugreis, verbaasd gekeken naar de tientallen dorpjes en stadjes met allemaal lokale marktjes op provisorische kraampjes met alleen maar zwarte Kenianen van verschillende stammen, vaak op modderige vlakten maar toch schoon met mooie kleren aan. Voor onze Europese ogen was het heel opvallend dat de grootste markten lagen in Nairobi, aan het begin van de autosnelweg. Daarom zaten we heen en terug daar zeker een half uur in de file! Voldaan en moe hebben we thuis kroketten en bitterballen gegeten uit de nieuwe frituurpan, door Alexander lekker gebakken.

Het was vandaag weer mooi weer, we hopen dus de regen voor ’s nachts en de zonneschijn voor overdag te houden.

Kim en Alexander, Gijs en Naut, oma Eline en opa Arnold

• 05 April 2010 - 20:57

Ilona:

Ha happy family! Wat hebben jullie een fantastisch paasweekend achter de rug met 'alles erop en eraan'. Het straalt van het verhaal en de foto's af, hoe jullie met volle teugen aan het genieten zijn. Met speciale dank aan de gastredacteur en de fotograaf. Liefs uit een 'na regen kwam zonneschijn' holland met het eerste frisse voorjaarsgroen.

• 07 April 2010 - 09:05

Mirjam En Werner:

Net terug van een weekje Laboe met Jonah en de paasdagen samen ook met Joost ,Annika en Malin,waar we zon en regen maar bij maar 12° hadden,lezen we nu Arnolds verslag van jullie paasdagen.We genieten een beetje mee van jullie prachtige indrukken uit Kenia en wensen jullie nog veel mooie belevenissen.Groetjes aan allemaal

• 07 April 2010 - 11:19

Chantal:

Hallo allemaal,
    Wat een goed verhaal, van ik denk opa Arnold?!
    Prachtige foto's ook. Bij de foto in het zwembad lijkt het net of er een poster achter hangt!! Superplek weer.... Geniet nog van en met elkaar. heel veel liefs van on allemaal en een extra dikke kus voor Gijs van Fenne

• 07 April 2010 - 17:23

André, Marjon & Kids:

Leuk om het verslag door de gast te laten doen. Lezen we jullie leven eens door 'vreemde ogen'! Geniet heerlijk van en met elkaar. Bij ons alles prima! Hartelijke groeten.

• 08 April 2010 - 07:45

Leen & Hannie:

Lieve familie, het is toch wel heel leuk zo met jullie me te kunnen leven! Bij het ontbijt vanmorgen hebben we alle foto's nog eens bekeken.
    WE wensen jullie nog een paar heerlijke weken met zijn zessen!

• 08 April 2010 - 12:44

Hennie:

hoi zo te merken is het daar wel uit te houden.leuk verslag van arnold.en mooie fotos ook.geniet van jullie kids en kleinkids.tot horens.