Piraten en Schavuiten - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu Piraten en Schavuiten - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu

Piraten en Schavuiten

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

13 December 2010 | Kenia, Nairobi

De tijd van feesten en partijen zit er voorlopig weer op….. Naut is weer de eerste… en dat duurt nog een maand of negen. Tijd genoeg dus om bij te komen van de hoeveelheid feestvreugde van afgelopen week.

Al weken waren de voorbereidingen voor het eerste kinderfeestje van Gijs in volle gang. Als je vier wordt is dat een hele serieuze aangelegenheid, die je met een beetje goed fatsoen niet aan je voorbij kan laten gaan, aldus de vierjarige zelf.

Een piratenfeest moest het worden, met alles er op en eraan. Uitnodigingen in stijl, gingen dan ook op maandag met de kinderen mee naar huis. Vijf jongens en drie meisjes. Wij moesten Gijs dan wel beloven dat de meisjes alleen met elkaar zouden spelen en dus niet met de jongens want daar kan natuurlijk geen sprake meer van zijn als je vier wordt.

Op donderdagavond worden er tot laat in de avond cakejes gebakken, die vrijdagochtend om zeven uur allen nog voorzien moeten worden van een vlaggenmast, chippies en een jelly bean als mast stop.

Op vrijdag rijden we om twaalf uur met twee auto’s vol peuters richting huis. Voordat we goed en wel thuis zijn,heeft Gijs alle cadeaus al uitgepakt en zijn we nog eens vijf minuten later al drie van de acht kinderen (tijdelijk).uit het oog verloren.

Pannenkoeken doen in dit geval wonderen en voordat we met onze ogen kunnen knipperen, zitten er acht dappere peuters aan tafel een piratenpannenkoek weg te happen, maar zoals we al heel snel in de gaten hebben, gaat bij drie jarigen alles snel, heel snel. De pannenkoeken zijn verdwenen en zo ook de kinderen. Op nieuw moeten we er een aantal vangen, voor het eerste echte piratenfeest onderdeel.

Het hele feest staat in het teken van Woeste Willem, hij is zijn schat kwijt en wij helpen hem zoeken. Door middel van een speurtocht met opdrachten door de tuin en het huis komen we iedere keer een stapje dichter bij de schat.

De dappere mannen en vrouwen doen aan haring happen, flessenpost scheppen, haaien hengelen en piraten racen waarbij ze een spoor volgen van gekleurde ballonnen en onderweg allerlei piratenattributen maken of krijgen.

Het tempo van de drie en vier jarigen is met geen mogelijkheid bij te houden voor de oude landrotten en dus rennen zowel Alexander als Kim met hun tong op de schoenen de hele middag achter een stel miniatuur zeebonken aan.

Wanneer de schatkaart gevonden is, volgen we een pad naar de moestuin en wordt de schat na een minuut of tien bikkelen uit de grond omhoog gehaald. Vol met munten en monsters…

De kinderen worden geschminkt en vermaken zich nog ruim een uur in de tuin met het naar beneden glijden van de schuine stukken grasveld. Met een ijsje sluiten we de boel af.

Om vijf uur liggen onze eigen dappere zeehelden gewassen en gestreken in hun kajuit, is Alexander vertrokken naar de kerstborrel en zit Kim met de benen omhoog op de veranda…

Heel veel tijd om uit te rusten is er niet… Het voorbereiden van het volgende feestonderdeel staat op het programma.

Zaterdagochtend staat in het teken van boodschappen doen, bellen met de cateraar, het vermaak voor de kinderen, het ophalen van de Diego taart en het bakken van een heel scala aan taarten door ons zelf.

In de keuken is het een gekkenhuis. Voor de boterkoek en de cupcakes draaien we tegenwoordig onze hand niet meer om, maar de chocolade, frambozen, aardbeien taart daarentegen blijkt een ware uitdaging. Eerst maar de appeltaart…. De choco, frambozen, aardbeien taart gaat voorspoedig tot we er achter komen dat we geen custard suiker hebben gekocht… Even bellen met hoofd taart, één van de vriendinnen van Elisabeth.”Geen probleem, kan gewoon met witte suiker”. Oké probleem getackeld. Het deeg zit ondertussen overal…maar we gaan door…

Als de twee essentiële taartdelen in de oven staan, begint Kim vast een beetje op te ruimen. “Hé Elisabeth, heb je de bakpoeder er wel in gedaan?” “Nee. Oh Nee!” "Geeft niks zegt Kim vol goede moed, we hebben zelfrijzend bakmeel gebruikt, moet goed komen!” Helaas, goed komt het niet. De twee taartdelen komen als baksteen uit de oven en zijn beide zo’n vier mm omhoog gekomen.
Elisabeth lijkt een instorting nabij als Gijs de keuken in komt om een stuk baksteen in zijn mond te proppen. “MMMMM, lekker”. Dat geeft de burger nieuwe moed. We gaan verder, smeren room tussen de taartdelen, vullen de leegte om met veel vers fruit en dekken het geheel af met een enorm dikke laag chocolade...

Vlug onder de douche en nog even naar twee feestjes. Opnieuw zijn we gevloerd.

Zondagochtend vieren we Gijs zijn verjaardag. Hij is de koning te rijk met zijn cadeautjes en dan vliegt, bij het uitblazen van de kaarsjes zijn feestmuts in de fik… Gelukkig zijn we toch meer wakker dan gedacht en loopt het met een sisser af. Gijs is er klaar mee, wil niet nog een keer blazen en dus gaan we meteen over op het eten van de taart.

In de middag is onze housewarming/ Gijs viert zijn vierde verjaardag feest. Alles loopt op rolletjes, er is vermaak voor groot en klein. Een weekend om bij te schrijven in onze herinnering…

Om het geheel helemaal onvergetelijk te maken, besluit Naut vanmiddag ook nog een duit in het zakje te doen. Terwijl Kim de kerstboom optuigt(we hebben vandaag een public Holiday), Alexander wat werk doet, Gijs slaapt en wij denken dat Naut ook slaapt… sluipt de kleine man zijn bed uit, rooft van de commode een pot sudocreme, een potje luuf, een fles bodylotion(groot formaat) en de talkpoeder en gaat aan het werk…

Als hij klaar is, sluipt hij naar de logeerkamer waar hij Alexander een beroerte bezorgt. Van kruin tot teen heeft de kleine man zich ingesmeerd met een combinatie van bovenstaand beschreven producten. Nadat hij zichzelf volledig besmeurd heeft, gebruikt hij de restanten om zijn vloer, bed, dekbed, muur, stoel en knuffels een uitgebreide hydraterende behandeling te geven.

Een weekend to remember....

Liefs Alexander, Kim, Gijs en Naut.

• 13 December 2010 - 19:13

Arnold Van Schie:

Wat een heerlijke feesten, prachtig met deze mooie grote tuin. Dat Naut met echte kwajongensstreken begint, verbaast ons helemaal niet !
    Wij kennen alleen het recept van de appeltaart, voor ons volgende bezoek (?) zien we nu al uit naar al die andere smaken.
    Lieve groeten van oma Eline en opa Arnold

• 13 December 2010 - 20:21

Lotje:

Wat een geweldige jongens hebben jullie toch! Moest erg lachen
    om de streken van Naut, de foto's zijn geweldig.
    En wat treffen ze het met jullie: zo'n gaaf feestje
    heb ik nog nooit gehad :-(

liefs Lotje

• 14 December 2010 - 07:01

Marion:

Ten eerste natuurlijk: lieve Gijs Sparrow, wat ben jij een grote vent geworden! Al vier jaar. Gefeliciteerd! Nu op naar de 5! En Kim en Alex, gefeliciteerd met jullie grote vent!
    Verder hebben we hier, op school, enorm moeten lachen om de actie van naut. Vooral om z'n onschuldige koppie!!!! Fantastische foto ook die laatste.
    Liefs van marion

• 14 December 2010 - 11:09

Bets En Wim:

Wat een geweldig leuk piraten feest hebben jullie gehad voor Gijs.
    Gefeliciteerd Gijs!!
    Lieve groetjes en een knuffel voor allemaal.

• 14 December 2010 - 15:36

Bart:

Nog gefeliciteerd met Gijs!
    Wij willen jullie graag 27 december inhuren: Anne wordt dan 8 en wil graag een educatief feestje, dat lijkt me geen probleem voor jullie....!! :-) Wat een geweldig feest hebben jullie ervan gemaakt, gelukkig wordt Gijs maar 1x vier jaar!
    Groet, ook van Barbara,
    Bart

• 14 December 2010 - 17:35

Hennie Franken:

hallo allemaal,nog gefeliciteerd met gijs zn verjaardag.zo te lezen is het feest helemaal gelukt.
    mooie foto s ook ,zo kunnen we allemaal mee genieten van hoe het daar gaat.die naut weet wel wat uit te halen zeg.ziet er erg leuk uit met zijn witte snoetje.tot het volgende reisverslag maar weer.vind het erg leuk om te lezen altijd.wel veel werk denk ik,maar heel mooi

• 22 December 2010 - 20:30

FEmke:

Dat moet een superfeest zijn geweest!

En dat met die Sudocreme...... Dat heeft Siebe ook een keer gedaan.... Zichzelf en de bank...
    Jij hebt het daarentegen wel goed vereeuwigd op de foto....!

Liefs,
    Femke

• 24 December 2010 - 08:51

Diana:

Hi Kim en Alex,
    Wat een fantastische foto's en een leuk feest! Ik heb net heel heel hard moeten lachen om Naut. Wat een boef!
    gr Diana