Run for me.... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu Run for me.... - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van kimenalex - WaarBenJij.nu

Run for me....

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

06 Juni 2010 | Kenia, Nairobi

Nog bijna drie weken, twintig dagen, 468 uur ofwel nog een training of tien voor de officiele start van de 2010 Lewa Safaricom marathon. De, voor ons, halve marathon waar we ondertussen zo’n zes weken serieus voor proberen te trainen.

Wat deze marathon uniek maakt, is dat hij wordt gelopen binnen het Lewa Wildlife Conservancy een beschermd wildreservaat. Dit reservaat is 55.000 hectare groot en is de thuisbasis van meer dan 80 neushoorns, kuddes olifanten en een uitgebreid assortiment van wild, waaronder elanden, zebra's, giraffen en buffels. Lewa ligt op een hoogte van 1.850 meter boven de zeespiegel. Wij kunnen jullie alvast verklappen dat het hard werken is op 1.850 meter boven de zeespiegel en dat alleen het trainen al heeft gezorgd voor de nodige bloed, zweet en tranen.

Volgens de organisatie is de marathon ROBUUST te noemen, een adembenemende ervaring, een marathon die beschouwd wordt als een van de meest buitengewoon uithoudingsvermogende marathons ter wereld.

Hebben we er nog zin in?

De Lewa marathon wordt uitgevoerd op onverharde wegen, door één van de mooiste landschappen ter wereld; de schilderachtige omgeving, met Mount Kenya in het zuiden en Samburu en Mount Lololokwe naar het noorden.

Klinkt alweer aantrekkelijker….

Voor de veiligheid van de lopers wordt een groot en ervaren team van rangers ingezet. Verder vliegt er langs de route een helikopter en een vliegtuig met wildspotter mee….

wat te doen als ze een buffel achter ons aan zien komen?

Het voornaamste doel van het Lewa Marathon is het werven van de broodnodige fondsen ter ondersteuning van het behoud en maatschappelijke projecten voor de gemeenschap in het Lewa / Il Ngwesi gebied, in Noord-Centraal Kenia. Door ons in te schrijven, werken we mee aan het natuurbehoud en het in stand kunnen houden van de projecten voor een aantal bedreigde diersoorten.Lewa Conservancy beschermt 6% van de bevolking van met uitsterven bedreigde zwarte neushoorn, en 20% van de wereldbevolking van zeldzame Grevy's Zebra.

Gaan we doen!

Voor ons is er nog een reden om onze loopschoenen uit de kast te halen en af te stoffen:

Mathare – Ngong Hill

Zomaar een sloppenwijk net buiten Nairobi, Kenia. Geen elektriciteit, geen stromend water. Hutjes met golfplaten daken, open riool. Hier wonen veel alleenstaande moeders die hard moeten werken om te overleven. Hun kinderen moeten ze dan achter laten in hun hutje. Zonder eten en drinken. Of ze laten rondzwerven op straat totdat de moeders weer thuis zijn. Ze hebben geen keuze, niet werken is geen optie. Van de verdiensten, een euro per dag, moeten ze alles betalen. De huur, eten, drinken en kleding. Iedere dag een warme maaltijd op tafel is hier zeker geen vanzelfsprekendheid.

Onze verantwoordelijkheid dat is wat Jukumu Letu in het Swahili betekent en dat is precies wat het project probeert te bereiken. Niet met geld gooien en problemen van anderen oplossen, maar zorgen voor een gestructureerde oplossing waar ook de gemeenschap haar eigen verantwoordelijkheid neemt.

Ondertussen komt Kim een aantal maanden iedere maandag bij Jukumu. Samen met de Keniaanse volunteers, de twee betaalde leerkrachten, Carol, Martha de maatschappelijk werkster, de moeders die eens per maand een dag moeten komen helpen en vele anderen, lijkt het project gestaag te groeien en volwassen te worden.

In de ochtend wordt er geholpen in pre-unit. Dit zijn de kinderen van 6 en 7 jaar die met kerst naar grade 1 van de staatsscholen zullen gaan. In de afgelopen maanden zijn er steeds kleine veranderingen geweest. De kinderen hebben een vaste plaats in de klas gekregen met een naamsticker op tafel. Iedere groep heeft een bakje met potloden, kleurpotloden een gum en een puntenslijper.

Een hele verbetering ten op zichten van de start van het jaar waar er voor de hele pre-unit een halve gum ter beschikking en in het bezit van teacher Betsy was, waarbij er de hele dag door “Teacher, rubber please”, klonk en teacher Betsy als een haas van kind naar kind ging om een verkeerd geschreven letter of cijfer eigenhandig uit te gummen.

Het blijft moeilijk omdat de kinderen thuis niets hebben en de leerkrachten bang zijn dat kinderen de materialen in hun tas of sok stoppen, aan de andere kant lijken ze te zien dat het de kinderen op deze manier zelfstandiger maakt en dat het zorgt voor rust in de volle kleine lokalen.

In de middag worden de dossiers van de kinderen op orde gemaakt of eigenlijk worden er in de middag dossiers van de kinderen gemaakt. Ieder kind krijgt een dossier, met foto en zoveel mogelijk informatie. Er worden kleine gesprekjes met de kinderen gevoerd en waar mogelijk ook met de moeders. Op deze manier kan er beter gevolgd worden hoe het met de kinderen gaat.

Als er tijd over is wordt de bibliotheek gereorganiseerd, worden de materialen uitgepakt en wordt er een workshop georganiseerd voor de leerkrachten om te zien en te ervaren wat ze kunnen doen met de materialen. Een helpende hand bij de lunch van de allerkleinsten is ook altijd meegenomen en zo worden de dagen zo volledig mogelijk benut.

Met het lopen van de halve marathon in Lewa zorgen we zelf voor een bijdrage van het natuurbehoud in Kenia, voor de groei van Jukumu vragen wij jullie om ons te sponsoren…

De kosten voor de opvang van een kind zijn naar Europese maatstaven heel erg laag. Voor 60 euro per jaar kan een kind opgevangen worden. Hiervoor kan eten en drinken gekocht worden, veilig onderdak, medische begeleiding en kunnen de 2 professionele leraressen betaald worden.

Hopelijk kunnen jullie afgaan op ons oordeel dat een donatie aan Jukumu echt de moeite waard is en stromen de reacties op deze oproep binnen.

Laat het ons weten via de site of onze mail.

Lieve sportieve groet,

Alexander, Kim, Gijs en Naut

• 06 Juni 2010 - 17:59

Arnold Van Schie:

O.K. Kim en Alexander, als jullie beiden de halve marathon uitlopen, zorgen wij voor een jaar voor een kind, dus 60 Euro, veel succes, Eline en Arnold

• 06 Juni 2010 - 18:12

Marie-Claire En Rich:

Geweldig initiatief. Tuurlijk doen we mee. Wat is nou 60 euro op jaarbasis? Daar laat ik graag een etentje voor schieten;) Laat even weten hoe we het geld moeten overmaken en blijf trainen!!

Heel veel liefs uit Drunen

P.S. Wat groeien die mannen van jullie toch hard. Het zou leuk zijn elkaar bij Ben en Elly te ontmoeten als jullie in Nederland zijn.

• 06 Juni 2010 - 18:57

Bertina En Rene:

Lieve Kim en Alexander,
    Helaas kan ik zelf niet de Lewa marathon lopen, dus willen wij graag ons steentje bijdragen. Wij staan garant voor allebei een kind of jullie hem nu uitlopen of niet. Ik vind het al heel dapper dat jullie het gaan proberen.
    Dikke Kus Bertina en Rene

• 07 Juni 2010 - 09:47

Leen & Hannie:

We zaten even in drente, maar nu ben ik er weer bij in Nairobie! Geweldig zo goed jullie ons op de hoogte houden!Jullie worden wel met hele grote verschillen geconfronteerd. De hulp voor Jukumu lijkt me de goede manier. Wij sponseren voor 2 kinderen, ongeacht of jullie de marathon uitlopen. Doe je best!
    En gaan jullie ook nog stemmen?
    Liefs uit Deventer

• 07 Juni 2010 - 09:48

Hennie Franken:

hoi kim,wat maken jullie een leuke dingen mee daar in kenia.ik wens jullie veel succes met de marathon.dit is altijd leuk om te lezen blijf zo op de hoogte wat jullie daar doen.ik ben hulp van eline en arnold,dus hoor zo ook wel eens wat he.

• 08 Juni 2010 - 09:53

Gera Berends:

Ook al zijn we via Bo's voormalige werk met diverse projecten in de derde wereld verbonden, dankzij jullie inzet doen we ook graag met dit initiatief mee. We horen graag hoe we het bedrag kunnen overmaken!

• 08 Juni 2010 - 10:33

Kim En Alex:

Hoi Gera,

Ik ben je mail adres kwijt, wil je mij mailen?

Lieve groeten,
    Kim

• 10 Juni 2010 - 07:58

Chantal:

Hallo lieve zus,
    Ook wij dragen graag ons steentje bij. Jullie lopen met z'n tweeen, dus ieder voor een kind!
    Ik mail snel over het komende bezoek.
    Lieve groetjes van ons allen aan iedereen. kus van je zus

• 11 Juni 2010 - 17:02

Bets En Wim :

Mooi dat jullie je zo inzetten voor de Africaanse kindertjes .
    Als je in Nederland bent zullen wij zeker een bijdragen meegeven.
    Heel veel sukses met de marathon.
    lieve groet voor allemaal

• 13 Juni 2010 - 08:47

Ben En Mama :

Lieve Kim en Alexander,

Natuurlijk doen wij ook mee voor dit mooie project.Ieder zullen wij
    1 kind sponsoren, mits je uitloopt........!(grapje)
    Succes met de training!
    Liefs, Ben /Elly.
    knuffel voor de jongens.

• 15 Juni 2010 - 11:41

Isabelle En Owen:

Wij willen jullie heel graag steunen!! Super inititatief! Hoe kunnen we het geld overmaken?
    Liefs van Isabelle en Owen en kids