' Brommers kieken' - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van kimenalex - WaarBenJij.nu ' Brommers kieken' - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van kimenalex - WaarBenJij.nu

' Brommers kieken'

Door: Alex en Kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

15 Oktober 2004 | Vietnam, Hoi An

Xin chao vanuit Hoi An. Na bijna 7 weken reizen door China is de overgang naar Vietnam eigenlijk helemaal niet zo groot.

Vietnamezen eten ook met stokjes!

Om niet weer uit te wijden over ons favoriete onderwerp eten, hier onze belevenissen en avonturen van de afgelopen twee weken in vogelvlucht.

Na onze zeer enerverende nacht in een, je zou er in moeten kunnen slapen, 'sleeperbus' helemaal gebroken aangekomen in Hong Kong.
Wat een tegenstelling met Yangshuo. Alles groot, modern, flashy en trendy. We vonden het fantastisch! De avenue of stars, iedere avond een light show van 20.00 uur tot 20.18 uur waarbij de sky line van HK onder de aandacht wordt gebracht door een zwoele Chineze stem, heftige muziekstukken en natuurlijk... heel veel neon lichten. De dagen dat wij er waren werd er een 'national holiday' gevierd. De lightshow werd deze dagen nog eens extra opgeleukt door een spetterend staaltje vuurwerk. De volgende dag met de peaktram naar de top van HK island om de Skyline van grote hoogte te bekijken. Daarmee vergeleken heeft Rotterdam de Madurodam versie van een skyline.
En toen Vietnam...
" We zien jullie om 12.00 uur, 4 oktober in het Kim cafe." Dat was de afspraak die we via de mail gemaakt hadden met Patrick en Iris. Wijzelf vonden het een briljant idee. Kim was hier 6 jaar geleden nog dus...
In de straat waar ooit 'het' Kim cafe had gezeten zaten er nu maar liefst 4 en in de hele stad Hanoi ondertussen tientallen.

Eerst 2 dagen Sapa in het Noorden. De nachttrein reed zo langzaam dat we steeds werden ingehaald door brommers en fietsers. Op de terugweg reed de trein zo hard dat je je moest vasthouden om niet uit het raam van de trein geslingerd te worden (het is ook nooit goed). In Sapa hadden we regen, mooie wandelingen, warme chocolade melk, vlees dat goed bruikbaar was als schoenzool (kon je gegarandeerd 1000 kilometer mee afleggen),31-en en Mimi, onze H'mong gids. Een beetje stoer en bijdehand maar wel veel te vertellen. Ze heeft ons de hele dag laten zweten en door de modder laten kruipen. Aan het einde van de dag, toen Mimi dacht dat we nog niet genoeg hadden geploeterd, vertelde ze de chauffeur van de jeep om de motor te verzuipen en moesten we de laatste 2 kilometer berg op naar ons welverdiende biertje lopen.
In de kleine bergdorpjes hadden wederom de vrouwen een rare gewoonte. Hier was het er een om van de hoofdpijn af te komen:
'U pakt een varkenspoot en stopt deze in het vuur totdat hij gloeiend heet is. Vervolgens drukt U de varkenspoot langzaam maar stevig tegen het voorhoofd en laat hem daar 20 minuten zitten. Goed blijven drukken! Wanneer U de varkenspoot verwijderd heeft, is er een brandwond op uw voorhoofd ontstaan. Na 3 weken bent U verlost van de brandwond.' Is de hoofdpijn al over? Nu maar hopen dat je niet elke dag hoofdpijn hebt.
Na Sapa meteen door naar Halong Bay ('descending dragon'). Volgens de legende is de draak uit Hanoi daar naar toe gevlogen en neergestreken en heeft daar zo'n 2000 eieren in het water gelegd. Heerlijk weer, lekker varen, zwemmen, zonnen en kayakken. De avond op het eiland Catba was, voor degenen die de beruchte cocktailavonden kennen, een mooie.
We hebben de helft van de cocktails op de kaart aan een smaaktest onderworpen met als gevolg een ouderwetse kater de volgende ochtend.
Een erg leuke week achter de rug met veel Hollandse gezelligheid. Terug in Hanoi al weer afscheid genomen van Patrick en Iris. Samen Hanoi bekeken. Al wandeld door de stad hadden we steeds het gevoel in Twente ze zijn.....'De hele dag brommers kieken.'

10 oktober vierden de Vietnamezen de 50 jarige bevrijding van de Fransen. Om dit te vieren zijn wij die dag geheel in stijl begonnen met een croissantje en een baguette bij Cafe Paris. Vooral s'avonds brak het feest los. Overal podia met de Vietnamese Leen en Willeke, acrobatiek, vlaggenparade's en zingende kinderen in konijnen en/of kanariepietenpak. Zo heeft ieder land zijn eigen idee van een feestje.

Een dagje Hue: de Citadel, Imperial Enclosure en the Forbidden purple city.
Nu Hoi-An: My Son, tailor shops, strand en heel lekker eten (sorry). Na 6 jaar herkent Kim nagenoeg niets meer van deze twee plaatsen. Alexander vraagt zich zelfs af of ze er uberhaupt wel geweest is of dat ze toen alleen maar bezig was met zo lang mogelijk wegblijven en niet met het zich cultureel verrijken. We laten het maar in het midden.

Gisteren is hier onze vakantie begonnen. Tijd voor een weekje rust en zon op onze wielrennerslijven.

We komen daarna zo snel mogelijk weer bij jullie terug.

Alexander en Kim

• 15 Oktober 2004 - 13:18

Natascha:

Hoi San en Kim,
    Leuk weer de nieuwe belevenissen in een ander stukje Azie.Wat betekent een weekje vakantie???
    Liefs, Natascha

• 15 Oktober 2004 - 16:25

Gerard Peelen:

Leuk om van je horen. Wat een prachtige foto;s van Halong. Werkelijk schitterend!

• 15 Oktober 2004 - 17:28

Maurice:

Zijn wel erg veel rietjes op die laatste foto.

• 16 Oktober 2004 - 06:35

Marion:

xin ciao,
    klinkt bekend. Zit je nu nog in hoian? Aan de overkant van het riviertje zit een goed restaurantje. Wordt gerund door Hans en Lynn. Kun je met een bootje naar toe.
    Geniet van jullie vakantie. Ik ga zo op studiereis naar Turkije. Wie weet ga ik daar ook lekker vakantie houden (1 persoon zullen ze vast niet missen op een groep van 36??) groetjes Marion

• 16 Oktober 2004 - 12:23

Arnold Van Schie:

Kim en San, het ziet er weer fantastisch uit.Ik zou wel eens iets over jullie hotels willen horen. Liefs uit Nunspeet

• 16 Oktober 2004 - 14:36

Alexander:

Even een korte toevoeging van Kim en Alexander: Internet is dramatisch in Vietnam, foto's op een site krijgen het ergst.... Er moeten er op dit moment nog 6 volgen, de eerste 10 hebben zo'n 6 uur gekost..... De hotels zijn prima, we hebben nu een toppertje....hotel met zwembad op het dak en ontbijt voor maar USD 12!!! Strand op 4km fietsen met een graadje of 30, vandaar die vakantie op dit moment!

• 21 Oktober 2004 - 10:41

Leen &hannie:

lieve reizigers, dank zij jullie goeie verslag reizen we weer verder in azie, daar kan geen reisboek tegenop!Kunnen jullie al goed met stokjes eten?Het ga jullie goed. From Deventer with love. L&H

• 22 Oktober 2004 - 19:41

Tim:

heej kim en alex hoe is het daar hier is het wel goed wij missen jullie heel erg (lukt het een beetje met de versameling van wat ik in het dagboek had geschreven) nog heeeel erg veel plezier en tot snel

• 22 Oktober 2004 - 19:43

Tim:

ik ben al leker met chantal naar de stad geweest en ik heb heel erg veel mooie nieuwe kleren net als jullie zoals ik al gelezen had. nog heel erg veel plezier in vietnam, en daar naar nog heel veel plezier in de rest van de landen doei tot gouw laat ff iets horen

• 25 Oktober 2004 - 20:26

Stefan Kools:

leuke site kim en alex! kreeg het adres van Sijmen, enne Bart, in een onofficieel document wordt de omzetdaling toegeschreven aan het vertrek van 2 bepaalde mensen naar een groeiende economie in het oosten...