De stokken aan de wilgen - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van kimenalex - WaarBenJij.nu De stokken aan de wilgen - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van kimenalex - WaarBenJij.nu

De stokken aan de wilgen

Door: Alex en Kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

01 Oktober 2004 | Hong Kong, Kowloon

Het einde van China is in zicht, voor ons dan in ieder geval. Morgenochtend zullen we na een nacht hobbelen en bobbelen in een nachtslaapbus aankomen in Hong Kong.

Terugkijkend op onze reis door China hebben we het gevoel de afgelopen weken grofweg te kunnen opdelen in drie delen:
* Grote steden,'Vooruitgang': Beijing - Xian - Chengdu - Hong Kong.
* Mount Everest, ongerepte natuur, tradities en cultuur : Tibet
* Dorpen, platteland, rijstvelden: Lijiang - Dali - Longji - Yangshuo
Zo zou je op vele manieren een verdeling kunnen maken en zijn er overal (vooral) heel veel Chinezen.

Zes weken is te kort om heel China te zien, maar wij hebben toch het idee het land vanuit een heleboel verschillende kanten bekeken te hebben: van onder, boven en van opzij, op de fiets, te voet, varend op de rivier en in de luchtballon(een geweldige ervaring), vanuit de bergen, de grote stad en het platteland.

Het is een land vol tegenstrijdigheden en tegenstellingen.
China Mobile schiet overal als paddestoelen uit de grond en werkt overal, tot op Mount Everest. Iedere Chinees heeft een mobiele telefoon, maar bellen kunnen ze niet. Slechts een paar procent kan dat betalen...

Het lijkt erop dat veel grote steden er puur zijn om zoveel mogelijk Chinezen in kwijt te kunnen. In tegenstelling tot de grote steden, zijn er ook de kleine dorpjes, verder weg dan nergens. In Longji, kronkelen de rijstterrassen als slangen over de bergen en krijg je het gevoel heel ver weg te zijn van de Chinese neonreclame's en de karaoke. Alle mensen hebben daar dezelfde achternaam. Dat houdt het leven overzichtelijk. Helaas zijn ook in de dorpjes verder weg dan nergens de mensen door het toerisme gegrepen. Zo gooien bijvoorbeeld de vrouwen in Longji hun haar voor 10 yuan tot op hun enkels los (mag je een foto van maken). Creatief met haar!

Het leuke van grote steden is dat je, nog geen half uur weg van de grote stad, je 500 jaar terug in de tijd waant. Je moet dan wel de zendmasten van China Mobile negeren.

Het eten heeft ons verbaasd en is ons tot op de dag van vandaag blijven intrigeren. In Guilin zou de dierenbescherming haar hart kunnen ophalen. Je kunt daar voor sommige restaurants je eigen dier uitzoeken en dan bedoelen we niet om als 'friend' mee naar huis te nemen. Niet alleen vis, maar ook: slangen, bevers, egels, konijnen, kippen en hanen, eenden, kakkerlakken en andere insecten, schildpadden en ook een hond is voor sommige Chinezen gewoon een lekkere snack. We hebben bij een fietstocht in Yangshuo een hond met een brander gebraden zien worden. Een hele andere benadering van het woord 'Hot dog'.....

Voor nu hangen we onze (Chineze) stokken aan de wilgen.

We zien jullie weer in Vietnam.

Kim en Alexander

• 01 Oktober 2004 - 08:11

Pien:

Prachtige foto's en mooie verhalen...x

• 01 Oktober 2004 - 12:06

Eline Van Schie:

Bedankt voor het prachtige overzicht van de reis in China,hele mooie foto's.Fijne tijd in Hongkong enVietnam,Arnold wil een hotdag,gr van pa en mams uit Nunspeet

• 01 Oktober 2004 - 13:46

Leen En Hannie:

Lieve reizigers, complimenten voor de beeldende verslagen, we kunnen echt een beetje meeleven! Het is ieder keer weer leuk als er een nieuw bericht binnen is! Veel plezier bij het volgende hoofdstuk. From Deventer with love L&H.

• 02 Oktober 2004 - 07:52

Maurice & Shirley:

Wederom weer een erg interessant verhaal. Hoe smaakt een 'hot dog?'

• 02 Oktober 2004 - 08:25

Marion:

Wederom goed verhaal, mooie foto's en super zo'n tochtje met luchtballon. Ben zelf begonnen met het regelen van mijn lange vakantie, maar weet nu echt niet meer waar ik naar toe wil.
    Veel plezier in Vietnam!

• 02 Oktober 2004 - 20:08

Gerard Peelen:

Beste Kim,
    Wat een prachtige site hebben jullie gemaakt. Het ziet er zeer professioneel uit. Tevens is het zeer leerzaam... Stinkjaloers op jullie. Inmiddels ben ik aan het werk op een andere school, de Villa Nova. Ik denk dat ik een goede start heb kunnen maken.

• 03 Oktober 2004 - 09:37

Hiddo:

De verhalen en foto's uit China e.o. zijn werkelijk overweldigend. Maakt vermoedelijk allemaal veel indruk op jullie. Al weer bijna 3 maandjes op reis. De tijd vliegt. In Amsterdam schijnt op deze zondagochtend de zon bij een graadje of 15/16. Geniet ervan!

• 03 Oktober 2004 - 17:36

Lotje:

Daar ben ik weer...en ook ik heb weer enorm genoten van jullie verhalen en foto's. Pereu komt steeds dichterbij, heb de site nog niet goed bekene Alex, maar ga dat zeer binnenkort zeker doen! Hier alles goed, ben me aan het voorbereiden op de herfst/winter..kaarsjes aan en met een portje op de bank...ook leuk. Veel plezier in Vietnam en tot mails
    dikke zoen
    Lotje

• 03 Oktober 2004 - 21:19

Paulus En Cobi Gr:

prachtig jullie chinaverhalen, we genieten allemachtig.we houden het hier nog bij een kipfilet of biefstukje ok ? goede reis verder en tot horens.gr uit friesland

• 04 Oktober 2004 - 07:22

Ilona:

dag groot en klein chineesje,
    Vooral de luchtballonvaart met de mooie natuurgezichten was mooi om een stukje van mee te maken.
    Een mooie tijd in Vietnam.
    Liefs, Ilona

• 05 Oktober 2004 - 20:03

GJ Uit London:

Wederom een goed en gedetaileerd verhaal. Nu komt natuurlijk voor mij een interessant onderdeel van de reis. Kijken of ik jullie verhalen van Vietnam kan herkennen. Jullie foto's zijn erg leuk en gelukkig alleen maar stralende gezichten. Dat kan natuurlijk ook niet anders.

Heel veel plezier en ga rustig verder genieten.

Later...

• 05 Oktober 2004 - 20:56

Jenny:

Elek keer als ik jullie site bekijk roep ik smachtend naar Roger: "kom eens kijken, krijg je nog steeds geen kriebels als je dit ziet?!" waarop hij zegt "nja...".(niet echt dus) Shit!! Goede reis naar Vietnam.

• 05 Oktober 2004 - 21:38

Sijmen:

Jullie zijn er wederom in geslaagd mij hier enorm jaloers te maken. Geweldige beelden hoor!!Ik denk dat ik ook maar ontslag neem en er op uit trek....oant sjen.

• 06 Oktober 2004 - 13:15

Patrick:

Weer super verhaal en zo mogelijk nog mooiere plaatjes. Ik krijg een heel ander beeld van china zo, dankjewel!

Heel veel plezier nog. alles ok hier.

• 08 Oktober 2004 - 12:35

Dunja:

Hallo daar aan de andere kant van de wereld!
    Bedankt voor jullie mooie reisverslag over China. En nu naar Vietnam. Veel plezier samen met Patrick en Iris!

Liefs Dave en Dunja

• 08 Oktober 2004 - 14:29

Marc Ernst:

Hoi Alex en Kim,

Klinkt weer allemaal fantastisch. Ik zie dat jullie op dit moment in Hong Kong aan het vertoeven zijn.......

Dat vond ik echt een toffe stad toen ik daar was 4 jaar geleden.

Je moet trouwens echt even gaan kijken bij de paarderaces.... erg gezellig en een gokje is altijd leuk.

Macau viel een beetje tegen...... de drijvende restaurants zijn wel gaaf.

Geniet nog even van alle dim-suns !!!!

Groeten

Marc & Willemijn

• 08 Oktober 2004 - 17:16

Karin:

Leuk om jullie verhalen te lezen! Doen jullie nu voortaan ook ochtendgymnastiek...zoals de Chinezen?! lijkt me wel een vroegertje. Veel plezier in Vietnam.
    groetjes Karin

• 15 Oktober 2004 - 08:40

Birgitta:

Nu pas even tijd om jullie site weer te bezoeken!Wat schrijven jullie goed iedere keer zeg! Nieuwe carriere a la Nicci&French?? Lijkt me een prachig en ontzettend interessant land. En Alex, nog gefeliciteerd met je verjaardag namens ons beiden! dikke kus Klaas en Birgitta