De wondere wereld..... - Reisverslag uit Baños, Ecuador van kimenalex - WaarBenJij.nu De wondere wereld..... - Reisverslag uit Baños, Ecuador van kimenalex - WaarBenJij.nu

De wondere wereld.....

Door: Alex en Kim

Blijf op de hoogte en volg kimenalex

14 April 2005 | Ecuador, Baños

Op een onbewoond eiland...... zijn alle dagen fijn.

Wij waren er klaar voor, vakantie op reis.

Dat je daar wel wat voor moet doen hebben wij wederom aan den lijve ondervonden.
Zondagavond aangekomen in Quito. Volgende ochtend om 7.00 uur naar het vliegveld om tickets te bemachtigen. Helaas VOL, 1e vlucht dinsdag VOL, 2e vlucht dinsdag VOL, woensdag dan.... VOL, andere maatschappij vandaag VOL, dinsdag VOL. Wij zagen ons Galapagos avontuur al in het water vallen, maar mochten wel op de wachtlijst voor de vlucht van 9.30 uur. De stress begon ons al langzaam te bekruipen, er werd wat heen en weer geijsbeerd door de wachtruimte, plannen werden bijgesteld en heroverwogen tot we het om 8.55 uur echt niet meer konden houden. Helaas geen nieuws....un momentito (die kennen we ondertussen).
Na nog een koffie, WC bezoek en hevig zwetend werden we uit ons lijden verlost...ze hadden nog een plekje voor ons vrij weten te maken.
Snel tickets gekocht en richting vliegtuig gestruikeld om daar te ontdekken dat het vliegtuig nog niet voor een derde vol was.

Op naar alweer een unieke lokatie op deze aardbol.....

Verbeeld je een mix van tropisch vulkaanlandschap en Jurassic park, doe daarbij een heerlijk klimaat en een helderblauwe zee, zo ver als je kunt kijken en daar heb je ´Las Islas Encantadas´, de Galapagos eilanden.

Als je zin hebt in een klein beetje geschiedenis......

Een kleine 996 km ten westen van Ecuador, ter hoogte van de evenaar, liggen in de Stille Oceaan de Galapagos eilanden. Eén van de meest afgelegen plekken op aarde, ontstaan door vulkanische uitbarstingen, herbergen deze eilanden een unieke dierenwereld.
Sommige eilanden zijn ongeveer 5 miljoen jaar geleden ontstaan, andere zijn wat jonger. Diverse vulkanen zijn nog altijd actief en komen van tijd tot tijd tot uitbarsting.

De eilanden danken hun naam aan hun meest indrukwekkende bewoner, de reuzenschildpad. Galapago is het oud-Spaanse woord voor schildpad. Momenteel leven er nog elf soorten reuzenschildpadden en alle bewonen ze speciale gebieden op de eilanden.

Het karakter van de eilanden wordt vooral bepaald door de van Antarctica afkomstige koude Humboldtstroom waarin de eilanden liggen. Daardoor is het er kouder dan men zou verwachten.
De lagere eilanden, waar het landschap gedomineerd wordt door stekelige vijgcactussen, zijn zeer droog en onvruchtbaar. Op de grotere, hogere eilanden vind je meer vruchtbare hellingen met dichte, groene vegetatie. Veel eilanden gaan bijna het hele jaar schuil onder een dichte mist, waardoor het Micronia-bos, dat uniek is voor de Galapagoseilanden, goed gedijt.
De eerste soorten die op de eilanden verschenen, waren vogels die over zeeën vliegen, zoals de Amerikaanse fregatvogel en de roodsnavel-keerkringvogel, samen met vogels met een groot uithoudingsvermogen, zoals flamingo's en velduilen. Zij troffen een gebied aan dat praktisch vrij was van concurrenten en roofdieren die deze eilanden niet hadden kunnen bereiken. Uit deze pioniers ontwikkelden zich geleidelijk aan nieuwe soorten. De 13 soorten vinken die hier leven, stammen allemaal af van een gemeenschappelijke voorouder. Ze worden 'Darwin-vinken' genoemd, naar de grote natuuronderzoeker Darwin die in deze dieren zijn evolutietheorie bevestigd zag. Hoewel ze er op het eerste gezicht hetzelfde uitzien, is de snavel bij elke soort verschillend, aangepast aan de leefomgeving.

Ons verblijf op de Galapagos.....

Aangekomen op het eiland Baltra reizen we naar het eiland Santa Cruz, per bus, pont en nog een keer bus. We belanden in Puerto Ayora waar de meeste cruises uitvaren. Santa Cruz is het dichtstbevolkte eiland van de archipel en de sfeer is zon, zee, strand, lekker eten, beetje zwemmen en genieten van de de leguanen die naast je in de schaduw gaan zitten om ook nog een beetje verkoeling te krijgen.
We vinden een hotel en gaan op cruisejacht.
Wij stranden bij Freddie, die eruit ziet zoals zijn naam doet vermoeden. Wij vertrouwen het niet helemaal maar bezwijken uiteindelijk toch voor zijn goede deal en zijn verrassende charme.

Alles is geen probleem en dat voelt als nattigheid.

Wij tekenen onze travelerchecks en gaan met een blij gevoel richting terras. Na een half uur komt Freddie al hijgend en zwetend het terras op rennen. Wij moeten zelf met onze checks naar de bank, geen probleem zegt Freddie.

Er is één balie en er zijn 14 wachtenden voor ons... Na een half uur zijn er drie mensen geholpen. Na 2 uur zijn we aan de beurt en legt de bankmedewerkster ons vriendelijk uit dat we helaas niet al onze checks in één keer mogen wisselen en dat we de volgende dag moeten terug komen.
Op dag twee lijken de zaken er beter voor te staan. Eén balie-medewerkster en 8 wachtenden voor ons.... Na een half uur is er nog niemand geholpen.... Na 2,5 uur en 4 mensen geholpen, worden we uit de rij gehaald door een Zuid-Amerikaanse die medelijden met ons heeft en staan we na nog eens een half uur wachten weer buiten.

Op woensdag ging onze 8-daagse cruise van start. Het kleine bootje dat in het kanaal lag te wachten was echt die van ons en samen met 8 andere reizigers (weer veel Hollandse gezelligheid) de gids en de crew gingen de trossen los....
De gids was zeer licht ontvlambaar en heeft na 3 dagen en een hevige uitbarsting alle schepen achter zich verbrand. De crew was fantastisch en heeft ons in de 8 dagen niet één keer het gevoel gegeven dat we naast het net visten.... vooral heel veel genieten.....

De ´alles is geen probleem policy´ van Freddie bleek ´een probleem is geen probleem voor Freddie policy´ toen wij de door ons al betaalde snorkelspullen niet op de boot aantroffen. Freddie had ze laten ophalen....
Gelukkig konden we bij een andere boot alsnog snorkelspullen huren en kwam Freddie ons na 5 dagen ons geld terugbrengen met een dikke lach en de vraag of we nog wat bij hem wilde huren.... deze ronde slaan we even over.

Na een week rode billen van het snorkelen en heel wat wijzer wat betreft het dieren en planten rijk.

Een kleine greep uit ons Galapagos flora- en faunaboek:
zwemmen en spelen met zeeleeuwen, pinguins, zweven boven een schildpad terwijl hij ongestoord verder gaat met zwemmen en eten, de paringsdans van de blue footed boobies in driehoeksverhouding , lava eilanden met kilometers zwarte geharde lava stromen, vogelkolonies waar je dwars doorheen loopt. Je struikelt haast letterlijk over de vogels, zee leguanen in kolonnes op het strand heftig spugend naar toeristen die te dichtbij komen. De opgezette rode kelen van de fregatvogels, relaxende haaien, gemaskerde booby´s, de aanloopbaan van de albatros met bijbehorende opstakels , knalrode sally lightfoot krabben (zeker ook verbrand), hagedissen met het schaamrood op de kaken, flamingo´s, reuzenschildpadden... en natuurlijk een aquarium vol vissen.....

Nu terug op het vaste land genieten we na en proberen we met onze zeebenen weer voet op vaste land te krijgen.

Voor ons zit het er bijna op, de komende week STRAND, STRAND, STRAND en een cursus mentale voorbereiding op erwtensoep, klompen, molens en kaas.

Tot snel,

Alexander en Kim

• 15 April 2005 - 01:48

Minke En Eelkje:

Geweldig!!! Dat belooft veel goeds! Geniet van jullie strandweek, en tot volgende week in Quito!
    Liefs, Minke en Eelkje

• 15 April 2005 - 08:14

Lotje:

Wat zullen jullie balen dat het er bijna opzit...wat een geweldige foto's weer! Niet teveel in de zon hoor, anders moeten jullie een verblijfsvergunning aanvragen om het land weer in te mogen. Oftewel..niet te bruin worden, anders doen wij naast jullie de naam "bleekscheet"echt eer aan. liefs
    Lotje

• 15 April 2005 - 11:37

Shirley:

Wat een geweldige foto's en een mooi verhaal. Veel plezier nog de komende dagen.

Groetjes Shirley

• 15 April 2005 - 20:23

Sanne En Renee:

Wij zijn hier nog lekker aan het nagenieten van het zonnetje en de fantastische tour.Heel veel plezier in banos en geniet nog even van jullie laatste paar daagjes! X Renee en Sanne

• 16 April 2005 - 09:48

Leen & Hannie:

Geduld en verwondering, dat is zeker de opbrengst van zo'n geweldige reis. Wat zal alles hier klein en gewoon zijn! Geniet volop van de laatste week en een voorspoedege terugreis! Liefs, L&H

• 17 April 2005 - 06:26

Marion:

Geniet nog van het laatste weekje en denk nog maar niet aan al t mooie flora en fauna van Nederland in de lente: koeien die van stal zijn gehaald, broedse vogeltjes, tulpen overal, blatende lammetjes, blauwe druifjes, de geur van hyacinten, en nog veel meer.
    liefs Marion

• 18 April 2005 - 07:23

Ilona:

Ha kleurrijke reizigers,
    Wat zijn jullie weer ondergedompeld geweest in alle schatten van het dieren- en plantenrijk.
    Geniet nog maar lekker van zon, zee en strand; kijken of je nog bruiner kan worden!
    liefs, Ilona

• 18 April 2005 - 08:48

Natascha:

Lieve San en Kim, Wat een prachtige kleuren in dier en landschap, fantastisch wat jullie allemaal zien en meemaken. Nog heel veel zon, zee en strand plezier. Liefs, Natascha

• 18 April 2005 - 17:48

Femke:

Nog maar een weekje? Dat wordt voor mij ook afkicken... niet meer zomaar op je werk even wegdromen van witte stranden, vreemde vogels, avontuurlijke busritjes, lachende kinderkoppies, uitgestelde acties, ontontdekte maaltijden... Ik zal jullie verhalen missen! Krijgen we nog één verhaaltje om af te kicken?

• 20 April 2005 - 15:25

Dave En Dunja:

Veel plezier nog de laatste dagen!!!

Voor straks een goede terugreis.

Liefs Dave en Dunja

• 20 April 2005 - 17:39

Channie:

Tot op het laatste moment blijft het fantastisch!! Wat mooi allemaal. Heb nu wel erg veel spijt dat we de Galapagos niet gedaan hebben bij onze reis naar Equador, maar ja! En ik moet eerlijk zeggen dat ik wel heeeel blij ben jullie bijna weer te zien!!! Geniet ze nog!
    XXX Channie

• 21 April 2005 - 20:38

Patrick:

Hoi Alex en Kim,

Een prachtig eind van een geweldige reis zo te zien. Maar ook weer goed dat jullie er zo weer zijn (moet weer nodig squashen: net zoveel kilo's aangekomen als maanden dat jullie weg zijn geweest ;-)) Tot gauw!! Groeten van El en kids